Auto (2015) met 7% bijtelling total loss in 2016: hoe zit het met de bijtelling van de nieuwe auto (2016) dan?

Ik heb een lease auto met 7% bijtelling (op kenteken in oktober 2015). Stel ik word in maart 2016 aangereden en mijn auto is total loss. De verzekering vergoed een nieuwe auto, maar die is dan op kenteken gezet in 2016, tijdens een ongunstiger bijtellingsregime (bv 20%). Krijg ik dan ook het verschil in (toekomstige) bijtelling vergoed door de verzekering of is dit te verhalen? Het lijkt me namelijk schade die voortvloeit uit de aanrijding.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

De verzekering gaat het verschil in bijtelling niet vergoeden. Het geld gaat naar de lease maatschappij. Jij gaat gewoon een nieuwe auto uitzoeken en je hangt aan de tarieven van 2016.

Als het een prive auto is als zzp' er dan geldt mijn eerste en derde zin. Een lease maatschappij heeft er dan niks mee van doen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat aanvulling n.a.v. een reactie.

Een verzekeringsmaatschappij zal niet het verschil aan iemand vergoeden van het bijtellingspercentage. Dus als je een auto hebt van € 20.000 en je hebt 7% bijtelling dan is de bijtelling € 1.400. Als je dan een jaar later een totallossje hebt en je least dezelfde auto voor dezelfde prijs en de bijtelling is 20% geworden (= € 4.000) dan krijg je echt geen € 2.600 van de verzekering. En zeker niet voor een periode van 4 jaar (= € 10.400) wat het restant is van de doorgaans standaard looptijd van een leasecontract van 5 jaar.

Daarnaast is bij een leaseauto de leasemaatschappij verzekerd en niet de rijder.

Doorgaans vergoed een verzekeringsmaatschappij de aankoopprijs van een auto als deze all-risk verzekerd is (hoewel je ook regelingen hebt waarbij meer wordt vergoed, maar daar betaal je dan ook extra voor). Daar zit ook niet bij dat je extra geld krijgt omdat de auto duurder is geworden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat je zou kunnen doen is de veroorzaker aansprakelijk stellen voor de kosten. Tot mijn verassing had ik vrij snel jurisprudentie gevonden die daar over gaat en deze is dus positief in de zin van dat je recht hebt op een vergoeding van de veroorzaker.

Maar de verzekering zal niks uitkeren en je moet zelf een zaak starten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry hoor, maar dit is wel een beetje onzinnig. Het hele geval draait om een in elkaar gestoken omstandigheid, waarbij voorbij gezien wordt, dat het jouw keuze is om met een lease auto de weg op te gaan met alle eventuele mogelijkheden van een ongeluk. Stel dat door jouw toedoen een ander in de kreukels wordt gereden inclusief jouw auto, hoe zie je het probleem dan??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat moet je aan de P3011 vragen, want die stelt de vraag. Maar ik heb mijn antwoord wat uitgebreid om het duidelijker te maken.