Wanneer moet een sportschool een aanmaning versturen?

In ons dorp heb je een klein sportschooltj waar je elke maand contant kan betalen. Toen wij ons hadden aangemeld vertelde de eigenaar ons dat wanneer we wouden stoppen we gewoon konden gaan. Nu 5 maand later krijg ik de eerste aanmaning dat ik gelijk een vors bedrag mag gaan betalen voor de afgelopen 5 maand. In het contract staat dat je schriftelijk moet op zeggen helaas is dit ons niet verteld maja dat is dan pech voor ons zou je denken. In het contract staat ook dat je bij een te late betaling een aanmaning ontvangt. MIJN VRAAG IS? Mag een sportschool een half jaar wachten en dan pas zijn eerste aanmaning sturen om zo gelijk een groot bedrag binnen te halen? ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt kennelijk een overeenkomst met de sportschool in abonnementsvorm. Bij een abonnement (of dat nu op een krant, een tijdschrift of een sportschool is) is het algemeen gebruikelijk dat je vooraf betaalt. Die betalingsfrequentie kan van alles zijn, net wat is afgesproken: een week, een maand, een kwartaal, een jaar.

Alle voorwaarden die gelden voor betaling en opzegging (en nog zeer veel andere) moeten vooraf bekend zijn als je een overeenkomst aangaat. Voor die voorwaarden heb je voor 'akkoord' getekend toen je het abonnement aanging. Of je hebt (bij aanmelding via internet) op een knop gedrukt waarbij je je akkoord hebt verklaard met die voorwaarden.

Een aanmaning mag verstuurd worden als je niet, niet op tijd of niet volledig betaalt. Het is dus niet zo dat je een aanmaning moet afwachten voor je betaalt, dat is bij geen enkele abonnementsvorm het geval en bij geen enkel bedrijf.

Je betaalverplichting staat helemaal los van die aanmaning. De betaalverplichting ontstaat al als je de overeenkomst aangaat. Ook de momenten waarop betaald moet worden zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden. Zou je een abonnement hebben en vrijwel nooit komen, dan moet je nog steeds betalen op de voorgeschreven momenten. Totdat je opzegt. Ook daar zitten weer regels aan verbonden.

Schriftelijk opzeggen is algemeen gebruikelijk. Bij welk abonnement dan ook.

Dat je een keer op proef kunt meedoen, komt ook vaker voor. Maar je had zelf kunnen bedenken dat je niet maandenlang had kunnen sporten zonder te betalen.

Ik heb het idee dat je de algemene voorwaarden niet goed hebt gelezen toen je de overeenkomst aanging en dat je af bent gegaan op 'vage uitspraken' van een personeelslid/de eigenaar. Nu zijn mondelinge afspraken ook geldig maar is het zeer lastig hard te maken dat ze zijn gedaan.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je geeft geen antwoord op de vraag
Computoon
9 jaar geleden
Zeker wel. De vraag is: "wanneer moet een sportschool een aanmaning versturen"? Nou moet de sportschool niets, maar een aanmaning sturen mag als iemand niet, niet op tijd of niet volledig betaalt. Precies zoals het in mijn antwoord stond. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor sportscholen. Dat was de algemene vraag en het algemene antwoord. Verderop stelt de vraagsteller de vraag specifieker:
"Mag een sportschool een half jaar wachten en dan pas zijn eerste aanmaning sturen om zo gelijk een groot bedrag binnen te halen? ?" Deze vraag bestaat feitelijk uit twee delen.
* Mag de sportschol na een half jaar de eerste aanmaning sturen? Ja, want een aanmaning wag worden gestuurd als iemand niet, iemand niet, niet op tijd of niet volledig betaalt. Zoals in mijn antwoord stond.
* "Om zo gelijk een groot bedrag binnen te halen?" Het antwoord daarop leek me zo logisch, dat ik het niet in een zin heb beantwoord maar je kunt het rechtstreeks uit mijn antwoord halen.
Ja, dat mag ook.
- In de algemene voorwaarden staat wanneer betaald moest worden. (zie eerste alinea van mijn antwoord)
- Vraagsteller heeft kennelijk niet op tijd betaald + krijgt daarom een aanmaning
- En hetgeen betaald moest worden is natuurlijk de som van alle bedragen die bij betaling volgens de algemene voorwaarden al betaald hadden moeten zijn. Of, met mijn formulering in het antwoord: "Maar je had zelf kunnen bedenken dat je niet maandenlang had kunnen sporten zonder te betalen. "

Andere antwoorden (1)

Volgens mij heb je juridisch hier een poot om op te staan. Een rechter zou het m.i. aannemelijk vinden dat men eerst een herinnering zou sturen en niet meteen een aanmaning; weliswaar vijf maanden na dato. Dat laatste is ook twistbaar, daar men na vijf à tien dagen al een aanmaning had kunnen sturen.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die jou in goede richting kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je krijgt altijd een bewijs dat je je hebt uitgeschreven. Dat je mondeling hebt opgezegd bij een ander gaat dan niet op.