Mag een werkgever je vrije dag inplannen tijdens je ziekteverlof?

Onze werkweek loopt telkens van zaterdag tot vrijdag, met zondag vrij en nog een andere dag die iedere week wisselt. Iedere week word je gebeld voor de uren en dergelijke. Nu ben ik anderhalve week in ziekteverlof, dit nog tot en met zondag. Als ik morgen (vrijdag) bel ivm mijn uurrooster van volgende week, mogen ze dan zeggen dat overmorgen (zaterdag; nog in mijn ziekteverlof, maar wel eerste dag van de nieuwe werkweek) mijn vrije dag is? Of moet dit sowieso nog ingepland worden als een betaalde ziektedag?

Ik werk in België en val onder paritair comité 201.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

In Nederland ben je of vrij (in de vorm van het opnemen van verlof !), of ziek. Nooit beide.

Het niet inplannen van uren is een ander verhaal. Dat kost jou geen verlofuren, dus dat mag, maar je moet wel minimaal de uren ingepland of uitbetaald krijgen die in je contract staan.

Ik kan me niet voorstellen dat dit in België anders is.
In België kan dit wel niet als ik het goed voor heb:als je in ziekenverlof bent ben je als het ware niet op het werk aanwezig en kan er in die periode niets ingeplant worden.
fremar