Als ik mijn koopwoning met mijn moeder zodat ze geen ander adres hoeft te zoeken, mag zij dan wel huurtoeslag? Zie hieronder meer info:

Ik heb een bijzonder geval waar ik wat advies in kan gebruiken.
Ik heb een koopwoning sinds 8 jaar. Mijn moeder heeft sinds de aankoop bij mij ingewoond. Nu ga ik binnenkort trouwen en ga ik samen met mijn man een woning huren. Aangezien mijn moeder al wat ouder is en gewend is in mijn koopwoning en aan de buurt, willen we het liefst dat zij in mijn woning blijft wonen.
Nu is het zo, dat zij ons ‘huur’ gaat betalen. Hoe regelen we dit zonder de woning te koop te zetten? En mag mijn moeder dan wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van een 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is.
Ten tweede, ik en mijn man gaan dus op een andere locatie wonen in een huurwoning. Wanneer mijn moeder geen huurtoeslag ontvangt, willen wij huurtoeslag aanvragen omdat de kosten voor mijn moeder anders te hoog worden en wij dat op deze manier willen compenseren. Mag je wel huurtoeslag bij een huurwoning aanvragen terwijl je een koopwoning hebt?
En tenslotte, wanneer mijn moeder huur gaat betalen, wordt dit uiteraard gezien als zijnde inkomsten waar belasting overheen betaald moet worden. Kan het zo zijn dat de inkomstenbelasting uiteindelijk hoger uitkomt dan de huurprijs waardoor de huurtoeslag teniet wordt gedaan? Dus dat wij meer inkomstenbelasting betalen dan de huurtoeslag? Mijn moeder heeft aow a 900 euro en gaat 500 huur betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
1 ding kan ik je op antwoorden en de rest weet ik niet, dus vandaar een reactie. Je vraag: "Nu is het zo, dat zij ons ‘huur’ gaat betalen. Hoe regelen we dit zonder de woning te koop te zetten? En mag mijn moeder dan wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van een 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is." Ja dit mag. Met een huurcontract kan ze gewoon huurtoeslag aanvragen. Ze mag gewoon huren zonder dat jullie de woning te koop zetten en zonder tussenkomst van een makelaar. Let wel op dat de huur niet te hoog is voor haar inkomen, anders krijgt ze geen huurtoeslag. Stel ze mag met haar inkomen voor max €500 huren omdat ze anders geen huurtoeslag krijgt. Maar jullie willen eigenlijk €600 per maand ontvangen. Laat haar dan per maand bijvoorbeeld €500 huur betalen en de rest bijvoorbeeld contant onder tafel. Zo krijgt zij haar toeslag en jullie je huur. Hoe weet ik dat dit zo mag? Ik woon al 6 jaar in een koopwongin. Deze is eind 2007 gekocht door mijn ouders. Wij betalen de kosten van de hypotheek aan mijn ouders. (In die tijd konden wij zelf geen hypotheek krijgen omdat we studeerden.) Om huurtoeslag te krijgen mocht de huur niet hoger zijn dan €450. Wij betaalden €450 aan huur, en we betaalden €100 onder de vorm van "Terug betaling lening" (Dus eigenlijk was de huur €550) Onze huurtoeslag is 2 jaar geleden komen te vervallen omdat mijn man en ik een fulltime baan kregen en ons inkomen was dus te hoog. Terecht, want we kunnen het nu prima betalen zonder die toeslag. De andere antwoorden kan ik je dus niet geven, maar hier heb je in ieder geval al vast een stukje informatie. Je hebt voor dit alles, geen notaris of makelaar nodig. Dit kan en mag je gewoon zelf allemaal regelen en op papier zetten.
fisbel
9 jaar geleden
@ Heer Voldemort:
Kennelijk heeft u informatie wat de maximum huur mag zijn als er van een particulier gehuurd wordt. Dat zal een percentage van het inkomen zijn. Heeft u hiervan een bron?
fisbel
9 jaar geleden
Contant ONDER tafel lijkt me niet nodig.
Er is toch een schenkvrijstelling ouder – kind van maximaal € 5229 per jaar? Dus of het geld gewoon door moeder contant gegeven wordt of per giro / bank wordt overgemaakt, maakt geen verschil. Wel kan bij controle de Belastingdienst zich afvragen waar moeder met een gering inkomen de (hoge) huur én de geschonken bedragen zoals af te lezen op het bankafschrift allemaal van betaalt. Kennelijk heeft u samen met uw ouders niet voor de familiebank-constructie gekozen. Het kind koopt de woning. In uw situatie: uw ouders verkopen de woning aan u. Daarbij verstrekken uw ouders de benodigde hypotheek aan u (het kind) U betaalt hypotheekrente aan uw ouders. De rente is aftrekbaar, veelal 42% Nu u geen huurtoeslag meer krijgt, zou de constructie van de familiebank-lening alsnog het overwegen waard zijn. Een financieel adviseur weet u hierover wel advies te geven. Beschouwt u deze informatie als 'schot voor de boeg'. Misschien totaal niet toepasbaar in uw situatie. Deze regels kunt u dan vergeten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wij betaalden het volledige bedrag aan hypotheek, niet alleen de rente. Wij hadden toen de tijd een stufi, daarmee kan je geen hypotheek krijgen, maar we konden het volledige bedrag wel ophoesten. Nu hebben wij zelf een huis gekocht, mijn ouders gaan het appartement doorverhuren aan een ander. Totdat de marktwaarde weer wat verbeterd is zodat het alsnog de verkoop weer in kan. De flat is toen gekocht voor €124.000 en er is voor €10.000 verbouwd, de verkoopprijs ligt nu rond de €119.000. Al is een deel van de hypotheek al flink afgelost. Ik wilde de flat zelf kopen omdat mijn ouders verlies zouden leiden maar dat wilde mijn ouders niet hebben. Wat het maximale inkomen huur en huursubsidie betreft, dat kan je uitrekenen op de site van de belastingdienst, zo hebben wij het ook gedaan. Even spelen met de bedragen zodat je weet wat je als huur kan betalen en daaruit de maximale huursubsidie slepen.
Alleen NOOIT spelen met het bedrag van je inkomen, want dat kunnen ze natrekken.

Het beste antwoord

De situatie voor huurtoeslag voor uw moeder en/of voor u lijkt heel ingewikkeld, maar is dat in essentie niet. Voor uw moeder én voor u gelden voor huurtoeslag de voorwaarden zoals die voor iedereen gelden. Zie bron 1.

Uw moeder wil van u huren. Voor de huurtoeslag maakt het geen verschil of er ven een woningbouwvereniging wordt gehuurd, van een particulier of van een familielid. Maak een goed huurcontract. Gezien het inkomen én gezien de te betalen huur komt uw moeder in aanmerking voor huurtoeslag. Het maximum inkomen voor moeder mag niet hoger zijn dan € 21.600 Een punt zou kunnen zijn haar eventuele vermogen / spaargeld. Er is voor een alleenstaande AOW-er een maximum van € 21.139. Maar als het inkomen lager is dan een bepaalde grens kan er voor een AOW-er zelfs een vrijstelling vermogen zijn van € 49.123 Zie bron 2.

Voor u gelden ook de algemene voorwaarden voor huurtoeslag. U gaat trouwen en bent daarmee fiscaal partners voor het gehele jaar. Misschien bent u nu al fiscaal partners van elkaar. Dat betekent dat er een vrijstelling van vermogen is van € 42.278 Het toetsingsinkomen van u samen mag niet hoger zijn dan € 29.325 (jaar 2014) Let u erop dat uw toetsingsinkomen voor 2014 lager kan uitvallen dan in 2015, omdat u in 2014 waarschijnlijk nog hypotheekrenteaftrek geniet. Dat zou kunnen betekenen dat u in 2014 onder de inkomensgrens voor huurtoeslag zit en in 2015 erboven.

Zodra u de beoogde huurwoning gaat betrekken en u zich laat uitschrijven, komt de woning in Box 3 terecht. D.w.z.: vanaf dat ogenblik is er geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. De woning verhuist van box 1 naar box 3. Uw woning wordt in box 3 beschouw als bezit. De WOZ-waarde van de woning telt. Hierop wordt de resterende hypothecaire schuld in mindering gebracht. Als het spaargeld / vermogen inclusief een eventuele overwaarde op de woning hoger uitvalt dan € 42.378 kunt u de huurtoeslag voor uzelf vergeten. Het een en ander is te verduidelijken met een aantal voorbeelden. (zie onder reacties)

N.B: uw idee dat de betaalde huur inkomen is is onjuist. Huuropbrengsten zijn onbelast. Uw woning komt immers als u daar niet meer woont in Box 3 terecht. U hoeft dus geen belasting over de huuropbrengsten te betalen. Wel is het mogelijk dat er als u niet meer in uw koopwoning woont belasting box 3 betaald moet worden.

N.B: de voorbeelden plaats ik onder reacties. Het aantal tekens van mijn antwoord blijft zo onder de 2500.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Wanneer belasting betalen over de woning in box 3:
De overwaarde moet in dat geval (veel) zijn hoger dan de vrijstelling box 3. Als het niet vrijgestelde deel box 3 bijvoorbeeld € 20.000 is moet er € 240 box 3 belasting worden betaald (1,2%) Voorbeelden voor mogelijke huurtoeslag:
1. Het toetsingsinkomen van u als fiscaal partners is € 30.000 / er is geen spaargeld c.q. vermogen . Er is geen huurtoeslag mogelijk want het inkomen is te hoog. 2.Het toetsingsinkomen van u samen is € 28.000 Er is € 10.000 spaargeld en er is € 25.000 overwaarde. Er is huurtoeslag mogelijk (binnen de algemene voorwaarden zoals maximum huur van € 699,48) Het inkomen van € 28.000 uit werk en woning is onder de maximumgrens. Het vermogen is € 35.000, eveneens onder de maximum grens box 3. 3.Zelfde toetsingsinkomen als bij 2. De WOZ-waarde is € 150.000 De hypothecaire schuld is € 165.000 Er is € 50.000 spaargeld. Het vermogen is € 50.000 minus € 15.000 (hypotheek onder water) is € 35.000 / U komt in aanmerking voor huurtoeslag. Belangrijk voor uw eventueel recht op huurtoeslag is dus uw gezamenlijk inkomen box 1 en uw eventueel vermogen box 3.