Hoe kun je niet gepest worden op je werk

Vraag me af of er verschil in oplossingen tussen werk en school zitten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Assertief zijn is de oplossing... Je kunt er niet voor zorgen dat je NIET gepest wordt...

Maar eerst was het plagen en omdat je daar geen antwoord op had, werd het pesten... Dus los een probleem op als het klein is bij het plagen...

Wees assertief... Wees een wesp... Een wesp doet niemand kwaad, maar als die klem komt te zitten, steekt hij... Doe net als een wesp, want voor dat kleine diertje heeft iedereen respect...

En als iemand je vast zet, steek zo hard je kan... Nergens naar kijken, gewoon doen... Je krijgt meteen hulp van iedereen... En je krijgt gelijk... Maar wel alleen steken als je vast gezet bent, en geen seconde eerder... Dan heeft iedereen ook respect voor jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed antwoord...maar het is niet voor iedereen weggelegd om gelijk te reageren he?
veel mensen klappen gewoon dicht op zo'n moment.

Andere antwoorden (6)

Zeggen wat je ervan vind als je gepest wordt, is het belangrijkste. B.v. ik vind het niet leuk wat je daarnet zei tegen mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een collega gehad die vond dat ze door een aantal mensen op de afdeling werd gepest.
Zij is toen een gesprek aangegaan met de leidinggevende.
Die heeft toen een gesprek gevoerd met de personen die die collega pestte en hebben stevig de wind van voren gehad van de leidinggevende.
Die persoon werd nooit meer gepest, maar de sfeer is er niet beter op geworden kan ik je vertellen.

Dus het blijft lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker!
Bij allebei gaat het om grenzen kunnen aangeven. Dus echt NEE kunnen zeggen. Op school is dat misschien een paar tikken uitdelen, op het werk verbaal krachtig kunnen reageren, zodat men merkt dat je het echt meent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er zit verschil in. Je bent ouder en kan boven je kinderlijke reacties heen uitstijgen.

Daar zit nu ook net de oplossing, iets wat je als kind nog niet weet.
Als je op je werk OOK gepest wordt, dan is dit dus een terugkerend drama voor diegene. Het moeilijke is dus om niet in de reactie te gaan zitten die je ook had toen je nog kind was. Je moet al je levenservaring erbij nemen.
Je zou dus kunnen onderzoeken waarom je nu altijd deze drama's aantrekt. En ja die trek je aan, je wilt het. Stijg boven de slachtoffer rol uit en ga eens na wat de overeenkomsten zijn tussen nu, het verleden en tijdens je kindzijn.
Dan zul je waarschijnlijk (hopelijk) een overeenkomst herkennen en dat is je eerste ingang om jezelf uit het drama te trekken.

Moeilijk, maar probeer het maar eens.
Wie zijn de pesters, wat doen ze, hoe reageren ze, herken je deze personen met andere situaties, Misschien iemand uit je directe familie, welke zwakte knoppen bedienen ze bij jouw, waarom heb jij die knoppen, waarom laat jij die door een ander bedienen, enz, enz.

Laat me raden, tot nu toe ga je ze uit de weg, wil je zo ver mogelijk hiervandaan blijven.
Dit werkt dus niet, dat blijkt.
Ga er eens naartoe, via de bovenstaande vragen en methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pesten gebeurt overal .
en pesten heb je in vele vormen .
meestal is degene die begint met pesten zelf zo onzeker als de pest en probeerd hij/zij dit op deze manier te verbloemen.

de confrontatie aangaan en op iedere opmerking of aanmerking een tegen woord geven om de onzekerheid bij de bully nog groter te maken terwijl jou zelfvertrouwen toe neemt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen aandacht besteden, wat ze ook allemaal zeggen... Gewoon doorgaan met je werk. Waarmee je bezig bent. Denk dat ze dan vanzelf ophouden..