Last van muizen keutels en urine in winkel, wat te doen?

Dit is misschien een wat rare vraag, maar ik kan op het internet geen antwoord vinden. Ik heb al een paar jaar een bijbaantje in een grote supermarkt. We hebben sinds een dik half jaar last van muizen. Meerdere malen per dag moet ik de supermarkt schoonmaken omdat er overal muizen keutels en plas ligt. Verpakkingen worden constant aangevreten en er ligt vaak (vooral 's ochtends bij open gaan) voedsel in de gangpaden en op de planken. Het is allemaal erg vies en de medewerkers hebben er een beetje genoeg van, aangezien wij het elke keer weer moeten schoonmaken. We zien de muizen ook in de winkel wegrennen of springen. Volgens mij gaat het om meerdere muizen, maar de manager blijft beweren dat het maar om 1 muis gaat en dat het "geen big deal is". Ik vind het vies en ben het zat om steeds dit schoon te maken! Er is een keer iemand langs geweest en heeft vallen geplaatst, maar de muizen blijven maar komen.

Is er iemand die hier al eens mee te maken heeft gehad, kan ik het werk weigeren of iets doen zodat mijn manager het probleem serieus aanpakt? Het is een kwestie van afwachten totdat de klanten de muizen ook zullen zien, ze zijn in ieder geval al te ruiken bij het brood (vanwege hun urine). Ik zou graag willen dat het probleem niet steeds tijdelijk wordt opgelost door ons te laten schoonmaken, maar dat de oorzaak wordt aangepakt. Bij voorbaat dank..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Heerlijk dit soort chefs.
Nee er is niet 1 muis in de winkel, het zijn er een hele boel.
Daar is niets meer aan te doen, dit moet gedaan worden door een bedrijf.
Wat een gore baas!

In ieder geval, jullie zijn het zat en dit kan je heel makkelijk oplossen.
Schakel de keuringsdienst van waren maar in. Dit kan je hier doen:
https://www.vwa.nl/organisatie/contact
De site hieronder is van het online formulier van de bovenstaande site.
https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/Warenklachten_vragen_formulier_v9

Het beveiligingscertifcaat van de site is verlopen, maar hij werkt wel gewoon.
Op dit formulier kan je alle noodzakelijke gegevens invullen, en je blijft gewoon anoniem, ze geven jouw naam nooit door aan het bedrijf in kwestie. (En anders geef je de meisjesnaam van je moeder op, als zij dat goed vind)

Gevolg: De KVW komt langs en houd inspectie, dit word nooit van te voren gemeld. Dit gebeurd meestal binnen een week. Als er te veel overtredingen zijn, word de winkel mogelijk gesloten. De winkel word verplicht om grote schoonmaak te houden voordat ze weer open mogen. En moet er een verdelger ingehuurd worden. En mogelijk krijgen ze een boete.

Als het erg is, maar niet te erg krijgt de winkel een boete, en moeten ze binnen redelijke termijn verbeteren. Binnen dat termijn komt de inspecteur terug en voert opnieuw controle uit. Is de zaak dan nog/weer niet in orde krijgt de winkel opnieuw een boete.

Na een derde keer kan de tent worden gesloten, voor langere termijn. (Geloof ik, maar dat laatste weet ik niet zeker) Wat ik wel weet, de boetes zijn niet mals. Omdat er gespeeld word met de gezondheid van de klanten.

Ik heb AH een keer opgegeven, €5000 boete voor verse vleeswaren verkopen zonder sticker met verpakkingsdatum, en verplicht aanschaf nieuw materiaal om vleeswaren te prijzen. (Dit ging om weegschalen, AH wilde die niet aanschaffen, de oude waren zo danig kapot dat DIGI ze niet meer kon maken, AH wilde geen nieuwe kopen omdat ze binnen 2 jaar naar een nieuwe locatie zouden verhuizen en dan wel nieuwe zouden kopen.

Dat heeft AH toen tussen de €5.000 en €10.000 gekost voor nieuwe weegschalen en dan nog de €5000 boete.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed idee om die instantie in te schakelen. Behalve dat het vies is om op te ruimen is het ook heel erg onhygiënisch en achadelijk. En er is nooit maar 1 muis. Het feit dat er veel plas en keutels liggen kunnen je rekenen op een minimum van een muis of 100! Muizen krijgen heeeel vaak heeeel veel baby's. Bellen naar de instantie kan ook anoniem.