Nee, dat zijn ze niet...Als bedrijfskosten overige kosten waren dan noemde men het wel zo...

Wat zijn Bedrijfskosten?

De bedrijfskosten zijn de kosten die gemaakt worden voor het voortbrengen van omzet.

Een tweetal categorieën bedrijfskosten zijn te onderscheiden:

1. kosten van de aan de klant geleverde goederen
2. kosten van de bedrijfsvoering

De kosten van aan de klant geleverde goederen zijn al de kosten die direct samenhangen met het productieproces. Dit zijn dan bijvoorbeeld:

* grondstoffen
* energie voor productie
* machines en installaties
* distributie

De kosten voor de bedrijfsvoering zijn de algemene kosten, die niet direct aan de productie toe te schrijven zijn, maar die in de overhead wel verdisconteerd moeten worden. Dit betreft kosten als:

* directie
* administratie
* huisvesting

De bedrijfskosten kunnen ook nog op een tweede wijze gespecificeerd worden, naar herkomst van de investering:

* directe kosten, dat zijn de kosten die in een zelfde periode als dat ze gemaakt zijn al tot een kasstroom leiden, zoals personeelskosten, grondstoffenkosten, energiekosten
* afschrijvingen, hiervoor is de uitgave al lang geleden gedaan, een afschrijving op zich veroorzaakt geen uitgave, maar wel een vermindering van het eigen vermogen.

Dus niet overige kosten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bedrijfskosten zijn alle kosten, terwijl Overige kosten, die kosten zijn, die je niet wilt uitsplitsen. Je hoeft niets uit te splitsen, je moet ook zeker niet meer uitsplitsen dan je denkt nodig te hebben.