In hoeverre is me leidinggevende verplicht me vooraf op de hoogte te stellen van de aard/inhoud van een officieel gesprek ?

ik heb de indruk dat mijn leidinggevende een dossier tegen mij aanmaakt mbt het niet goed functioneren in zijn ogen om mij eind van het jaar te kunnen ontslaan (gezien bezuinigingen komend jaar). Hij heeft meerdere gesprekken met mij gevoerd over mijn 'niet goed functioneren'. Recent stuurde hij mij een uitnodiging voor een gesprek met hem en iemand van personeelszaken. De reden gaf hij niet aan en ik zal dit bij aanvang van het gesprek vernemen. Hier op heb ik gereageerd of ik me op het gesprek kon of moest voorbereiden, waarop de leidinggevende aan gaf dat dit niet nodig was. Bij aanvang van het gesprek kreeg ik dus te horen dat het over mijn niet- functioneren ging. Gaf hij een aantal punten aan die voor 1 december veranderd moeten zijn en zo niet dit ernstige consequenties zal hebben. Ik was overrompeld door de inhoud en zwaarte van het gesprek waardoor ik voor me gevoel niet goed heb kunnen reageren op de besproken punten. wat moet of kan ik hier nu nog mee ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hij is niks verplicht maar het zou wel beleefd en handig zijn . Bouw zelf ook een dossier op met data en inhoud gesprek. Ja nu !? Schrijf een brief waarin je hun bedankt voor de genomen moeite om jou op verbeter punten te wijzen :) dat het je overviel en dat je daarom nu toelichting en hulp wil om je werk of ? Te verbeteren dus een training , begeleiding cursus bla bla . Het is nl zo als je voor de rechter komt moet werkgever aan bemoeilijk maken dat hem niks te verwijten is qua begeleiding enz . Dus dat punt hebje dat je er zelf om vraagt en dat jij je constructief opstelt . Dan vraag je of in het vervolg de gespreks punten uitgereikt kan krijgen zo dat je beter kan participeren in het gesprek schrijf dat dit je totaal deed dicht slaan bla bla en dat je dat in de toekomst wil voorkomen . Ja wordt lid Vd bond of een rechtshulp ja dit gaat fout als jij niet nu initiatieven ontplooid . Dus schrijf die brief stel je coöperatief op dat je graag wil enz maar ga zelf ook de kritiek eens terharte nemen misschien is jou functioneren voor verbetering vatbaar ! Het kan nooit geen kwaad je zelf te verbeteren , succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb bij beide antwoorden wel moeite met het stukje om zo meegaand te zijn. bedanken voor de punten, geen smoesjes, etc. Lijkt me dan dat er toch aangenomen gaat worden dat alle punten kloppen en dat ik er mee eens ben dat ik slecht functioneer; aangezien ik er ook geen tegenspreek/ontken.
staat hij dan toch juist sterker ?? En zal een deel van de kritiek op functioneren ook ten harte nemen aangezien er ook wel een paar punten kloppen en die voor verbetering vatbaar zijn. Zo realistisch ben ik ook wel. al zijn ook voor een deel punten die teambreed een aandachtspunt zijn (haast organisatiebreed). zaken als tijdig af hebben van een verslag door werkdruk. maakt het daarom ook nog niet oke, maar toch... maar zaken als: positieve uitstraling in contact met cliënten, partners en derden. waarbij een positieve non verbale uitstraling een belangrijk onderdeel zal zijn. kan ik toch weinig mee als verbeterdoel. al is dat alleen maar omdat niet alleen ik dat totaal niet herken als punt maar alle collega's binnen me team hier ook niets mis aan zien. ben juist (één van) de meest vrolijke op en rond de werkvloer; aldus hen. behalve dan misschien als ik zijn hoofd zie ;) maar bedankt voor beide antwoorden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben langs juridisch loket geweest. die gaven aan dat ik niet met opgestelde doelen akkoord moest gaan en dit kenbaar te moeten maken. dit aangezien de doelen subjectief en in meeste gevallen niet meetbaar zijn op peildatum.
(doelen als: werknemer stelt zich positiever op, zelf veel positieve communicatie zoeken, minder snel aangevallen voelen, etc.) verder overigens wel mededelen in heel meegaande stijl van graag aan zaken willen werken maar afvragen hoe de doelen in deze vorm gepeild kunnen worden en hem verzoeken de doelen SMART te maken (met name de M van meetbaar). En kreeg de gratis tip idd veel begeleiding en trainingen/cursussen aan te vragen (als doelen smart zijn). zal werkgever toch niet kunnen bieden en zal wg dan bij evt rechtzaak verweten worden (eisen stellen maar niet de benodigde middelen bieden) me leidinggevende wordt gek als ik hem de doelen smart laat maken...

Andere antwoorden (1)

Er is geen wet die dat verplicht. Als het niet functioneren al in eerdere gesprekken aan bod is gekomen (en de gesprekssamenvattingen schriftelijk zijn vastgelegd) dan kun je al vermoeden welke kant het uitgaat als er nu ook iemand van HR bij het gesprek aanwezig is. Dat voorkomt dat je later kunt ontkennen dat bepaalde zaken zijn besproken.

Ga er in het slechtste geval vanuit dat er allerlei oude en recente koeien als voorbeelden van slecht functioneren uit de sloot worden getrokken. Laat je daardoor niet in de verdediging drukken en ga zeker niet de schuld bij anderen leggen. Ga voor jezelf na welke voorbeelden ter sprake worden gebracht en bereid daarop de antwoorden voor maar zonder met smoesjes aan te komen. Toon je wil tot verbetering en maak die ook waar. Dan is er misschien toch nog hoop.
Computoon