Wat moet ik als student betalen?

volgend jaar ga ik studeren (als ik slaag natuurlijk) en gewoon uit nieuwsgierigheid ging ik eens kijken naar hoe duur alles zou zijn. nou dat was toch wel heel duur haha. maar ik ben dan nog geen 18 (dan ben ik 17), dus moeten mijn ouders nog superveel voor me betalen en regelen, zoals verzekeringen enzo (geen idee of dit echt klopt, maar toen mn zus 18 werd veranderde er ineens heel veel, ze kreeg allemaal geld van de overheid en moest vanalles betalen). Maar dat is toch super onhandig als ik niet meer thuis woon? '

mijn vraag was dus eigenlijk, gaat het bij mij ook pas op mijn 18e veranderen? of op het moment dat ik op mezelf ga wonen

ps, mn zus zat toen ze 18 werd nog op de middelbare school, en bleef thuis wonen met studeren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zorgverzekering betalen heeft niet zoveel te maken of je student bent of niet, maar met of veel of weinig verdient. Aangezien je studeert als je 18 bent zal je weinig verdienen en kan je zorgtoeslag krijgen.

Voor de rest kan je volgend jaar nog studiefinancing (stufi) krijgen, voor de generatie na jou verdwijnt de stufi. Dit is als je gaat studeren in het hoger onderwijs (hogeschool/HBO of universiteit/WO) en uitwonenend (niet meer bij je ouders) ongeveer 260 euro.
Als je niet meer bij je ouders woont heb je soms recht op huurtoeslag (meestal niet). Hoeveel alles bij elkaar is, valt dus niet te zeggen, omdat het er vanaf hangt hoeveel je ouders verdienen, hoeveel huur je betaalt en bij wie en etc. etc. Maar veel is het niet. Zonder bijdrage van je ouders, aanvullende beurs, lening of bijbaan kan je weinig betalen. Eigenlijk vrijwel niets. Collegegeld voor het hoger onderwijs is bijna 2000 euro per jaar, ongeveer 180 per maand. Je huur zal afhankelijk per plaats minstens 300 euro bedragen en hoeveel je aan je zorgverzekering kwijt bent valt zo niet te zeggen, maar je bent zeker wat tientjes kwijt. Dus kortom, als stdent zul je vrij weinig geld overhouden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, iets te snel geantwoord. Je vroeg wat je moet betalen. Zorgverzekering: kan je ook via je ouders laten lopen, maar het geld krijg je op je eigen rekening. Hou je da eventueel met je ouders verrekent is iets tussen jullie (of je betaalt alles zelf ;))
Huur: dat is geheel afhankelijk van de omstandigheden.
Collegegeld en boeken: de boeken zullen 500 euro zijn ongeveer, bij universitaire studies neemt dat af omdat je steeds meer papers gaat bestuderen ipv boeken. Die regelt de universiteit. Ook niet alle boeken vooraf kopen, dit is nadelig. Sommige gebruik je maar een paar keer of niet.
Daarnaast moet je leven: boodschappen, uitgaan, reizen en etc. Studeren is helaas vrij duur maar wel erg leuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hi,

Wat is je precies je vraag?

Je ouders zijn niets verplicht. Bij de ene is het geval dat de verzekering door een familie lid wordt betaald en bij de ander door een ouder. Dit geld dus ook voor de duur hier van, de ene ouder betaald de verzekering tot hij 18 is, de ander tot het kind uit huis is en de ander tot het klaar is met studeren, of hij of zij nou thuis woont of niet.

Ik zou dus eens met je ouders in overleg gaan wat hun toekomst plannen zijn hiervoor, tot wanneer willen zij dit voor jou bekostigen en wat dit voor jou komt kijken.

Je krijgt +/- €70,00 zorgtoeslag en je betaald +/- €110.00 aan een zorgverzekering, achter af ga er dus niet zo heel veel op achteruit.

Voor de rest is het aan jou hoe bont je het maakt, wat ga je betalen voor je huur? Wat betaal je voor je telefoon rekening? Heb je huisdieren? Rook je? Dit beïnvloed natuurlijk allemaal je vaste laste. Veel succes met deze spannende stap!

Liefs,
Kirsten.