Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen afschrijvingskosten variabel zijn?

Wanneer het materieel bijvoorbeeld niet gebruikt wordt en dus niet slijt, kunnen afschrijvingskosten dan als variabel worden gedefinieerd?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom heb je het dan als je het niet gebruikt?
jasper040
3 jaar geleden
Is afhankelijk van de vraag of dit materieel wordt ingezet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. Of je materieel veel of weinig gebruikt, maakt op de post afschrijving niets uit. Afschrijven is een steeds wederkerende vaste post.
Er zijn wel variabele afschrijvingen, op een auto bijvoorbeeld, schrijf je het eerste jaar meer af dan in het vijfde of zesde jaar. En dat is dan ook weer niet afhankelijk van het gebruik.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 16 november 2020 10:56: tekst
jc54
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@jc54 bedrijfsmatig heeft dat op de auto geen invloed je schrijft jaarlijks het zelfde bedrag in de boekhouding af.
jc54
3 jaar geleden
@ronron1212; Bedrijfsmatig heb je gelijk, sorry dat ik particulier ben, en er vanuit ga wat ik na één jaar terugkrijg voor mijn auto of na twee jaar of na vijf of zes jaar........
ronron1212
3 jaar geleden
Ja dat is het wat anders maar dan schrijf je niet echt af dan weet je wat je ongeveer kwijt bent.
Afschrijving is een boekhoudkundige handeling die elk jaar het zelfde is elke maand het zelfde bedrag gebruik of geen gebruik. Je hebt iets aangeschaft dus moet je daar om het geld weer terug te krijgen afschrijven.
(Lees meer...)
ronron1212
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding