Waar is de optie automatische incasso terugboeken voor?

Ik betaal 16 euro per maand voor mijn fitness. Ik heb mijn abonnement opgezegd maar net na het afschrijvingsdatum. Dat is wel vervelend want nu betaal ik toch die 16 euro terwijl ik geen recht meer zou hebben om daar te komen.(heb ook geen tijd meer).
Kan ik die incasso terugboeken omdat ik vindt dat ze daar geen recht op hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt het terugboeken via internetbankieren, een 'Verzoek terugboeking onterechte incasso' indienen of anders gewoonweg bellen of langsgaan bij de bank.
Hierna kun je waarschijnlijk ook contact verwachten vanuit jouw fitness, die gaan navragen waarom je hun afboeken hebt geweigerd.
De beste manier is om het te bespreken met het bedrijf.

Of je recht op restitutie hebt, hangt af van de contract afgesloten met je fitness. Een opzegtermijn van een maand is bijvoorbeeld helemaal niet zo raar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het fitnesscentrum mag jouw abonnement stilzwijgend verlengen. Dit mag wel enkel onder de voorwaarden dat het nieuwe abonnement voor onbepaalde tijd moet zijn. Dit betekent dat jij op ieder gewenst moment mag opzeggen. Dit zou ik dan ook direct doen. Zij mogen het abonnement niet bijvoorbeeld met nog een heel jaar verlengen, dat is tegen de wet.

De sportschool mag wel een opzegtermijn, meestal van een maand, hanteren. De eerste maand zul je die 16 euro dus nog moeten betalen als dit in de algemene voorwaarden van het fitnesscentrum staat! Als je deze automatische incasso terugboekt, krijg je het geld teruggestort op je rekening. Echter, je hebt dan niet aan je betaalverplichting voldaan indien van toepassing. Op den duur kun je dan dus aanmaningen verwachten..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je vind, doet er niet zo toe. De vraag is, vanaf wanneer je opzegging geldig is. Meestal is er 1 maand ozpegtermijn en moet je die laatste maand dus alsnog betalen.