Een man erft E. 360.000,-- schuld uit gemeenschap van goederen?

Er zijn twee kinderen. De erfenis van de man E. 180.000,-- + E. 60.000,-- schuld. De kinderen ieder E. 60.000,-- schuld. Moeten kinderen, ondanks dat de echtgenoot het "vruchtgebruik" heeft, reeds beneficiair aanvaarden bij dood van 1 echtgenoot of kan of moet dit pas indien de tweede echtgenoot overlijdt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeetje! Dat is nogal wat! Zou je dit niet beter aan een notaris of zo vragen?
ronron1212
9 jaar geleden
Ze kunnen de erfenis ook verwerpen.

Antwoorden (1)

Ben geen expert, maar volgens mij is beneficiair aanvaarden alleen zinvol als het onbekend is wat er in de erfenis zit en als je wilt voorkomen dat je met een schuld komt te zitten en/of als de kinderen zelf jonge kinderen hebben (want bij verwerping van een erfenis gaat hij automatisch over naar je jonge kinderen die dan alsnog naar de rechtbank kunnen want daar kun je niet zelf als ouder voor verwerpen.

Heb trouwens net zelf een erfenis beneficiair aanvaard, dit ingediend samen met mijn broer waardoor de kosten gedeeld konden worden. Het indienen kost namelijk 120 euro, maar als je met meer personen tegelijk indient dan worden deze kosten maar 1 X berekent!
Als dan blijkt dat er alleen schuld in de erfenis zit kunnen we de erfenis verwerpen.
Aangezien het in uw geschetste situatie al bekend is heeft beneficiair aanvaarden volgens mij niet zoveel zin, maar het is altijd verstandig om dit nog eens bij een expert, of beter nog; experts na te vragen. Wij hebben namelijk gemerkt dat er nogal wat grijs gebied is, dat dit zeer afhankelijk is van individuele situaties en dat zelfs experts je de verkeerde informatie kunnen geven!
Veel sterkte toegewenst en hopelijk heb je iets aan mijn antwoord