Hoe is het saldo van de chipkaart omgerekend naar Euro's?

Toen de Euro werd ingevoerd, werd het bestaande saldo op je chipkaart automatisch omgerekend van guldens naar Euro's. Hoe is dat gedaan, technisch gezien?

Ik bedoel zoiets als: stond er een bitje op de chip dat aangaf dat het saldo in guldens was? En zijn op een gegeven moment alle chip-automaten zodanig geprogrammeerd dat ze keken of dat bitje nog op "guldens" stond, en zo ja, het saldo deelden door 2,20371 en het bitje op "Euro's" zetten?

Of staat het saldo op dit moment intern op de chip nog steeds in guldens genoteerd, en rekent elke opwaardeerautomaat en elke chip-kassa continu om tussen guldens en Euro's?

Of is er een andere technische oplossing bedacht?

Cryofiel
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Gebruikers van de chipknip moesten hun saldo bij een oplaadpunt laten omzetten naar euro's. Het ligt voor de hand dat behalve een bedrag er ook een valuta-aanduiding is vastgelegd. Bij het omrekenen werd dat dus omgezet naar Euro.

Mensen die na 1 januari 2002 hun saldo niet hadden laten omrekenen, konden niet betalen met hun chipknip.
bamibal
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt ! Ik kan me dat nog herinneren.
(+)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb mijn saldo nooit hoeven laten omrekenen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@ Cryofiel
De chip-knip was in die tijd nog lang niet zo populair. Had je er wel een saldo op staan ?
Ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat een saldo van 0 niet omgezet hoefde te worden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Jazeker, ik betaalde ermee in de bedrijfskantine. En af en toe bij een parkeerautomaat. Ik weet nog dat iedereen het advies kreeg toch vooral zo min mogelijk geld op de chip te hebben staan gedurende de jaarwisseling. Er werd zelfs aangeraden om het saldo eind december terug te storten op de betaalrekening, en begin januari de chip opnieuw te laden. Dit voor het geval er toch iets mis zou gaan bij de omzetting. Ik heb toen, heel recalcitrant, juist een hoog saldo op mijn chip gezet. Ik dacht namelijk: misschien dat deze tip alleen maar een smoes is, omdat in werkelijkheid het saldo helemaal niet wordt omgerekend, dus wat er nu in guldens opstaat heb je straks in Euro's. Helaas bleek in januari dat er wel degelijk netjes werd omgerekend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Haha... geweldig ! :-D Wellicht zijn er verschillende chips in omloop geweest (ik kan me b.v. ook de 'chipper' van de postbank nog herinneren) en is bij sommige wel een valuta-code aanwezig geweest en bij andere niet. De banken zijn niet zo heel erg scheutig met informatie over welke informatie wel en niet op de chips staat. Dat kan immers allemaal gebruikt worden bij het hacken. Ik kan het dus niet voor je nakijken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik had toen inderdaad een rekening bij de Postbank. Geen idee meer welke van de twee toen in omloop zijnde systemen ik toen gebruikte.