Nog af te betalen huis verkopen en daarna een woning huren - wat met de hypothecaire lening?

Wij hebben onze eigen woning die we nog een 25 jaar moeten afbetalen. Nu spelen we met het idee om onze woning te verkopen en daarna een huis te huren. Kunnen we dan nog de hypothecaire lening behouden en aftrekken van de belastingen? Of zijn we dan verplicht om onze hypothecaire lening in 1x af te lossen?
Dit gaat niet over een echtscheiding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan je in plaats van de woning te verkopen, hem verhuren. Ik weet niet hoe het dan zit met de aftrekbaarheid van de hypothecaire lening, maar op zich moet je de hypothecaire lening niet terug betalen, omdat het huis nog steeds als onderpand beschikbaar is. Let op: ik ben geen econoom dus ik kan er ook naast zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rente aftrek mag alleen als je zelf in het huis woont
tinus1969
9 jaar geleden
@Brecht, in principe mag je hypotheekrente niet aftrekken als je het huis verhuurt (er zijn uitzonderingen, met name tijdelijke verhuur als het huis te koop staat, nadat je er zelf hebt gewoond).
Ivana
9 jaar geleden
Je kunt ook de hypotheek niet houden als het huis verkocht is. Het huis dient namelijk voor de bank als onderpand voor de verstrekte gelden.

Antwoorden (2)

Als je je huis verkoopt moet je de hypotheek aflossen. Een hypotheek is verbonden met het onderpand het huis. Geen eigen huis meer geen hypotheek.
ronron1212
9 jaar geleden
Het is niet per se nodig dat u in de woning blijft wonen totdat de woning is verkocht.
Stel u zet de woning nu al te koop en u verhuist naar een huurwoning. De oude woning die leeg te koop staat, mag u als eigen woning opgeven gedurende maximaal 2 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten.

Stel dat u de oude woning nog dit jaar te koop zet. Dan is hypotheekrenteaftrek nog mogelijk voor de jaren 2014, 2015 en 2016. Als u de woning in januari 2015 te koop zet is hypotheekrentaftrek nog mogelijk voor de jaren 2015 en 2016 en 2017.

Zodra de woning wordt verkocht is het natuurlijk einde verhaal met de hypotheekrentaftrek. De woning is dan niet meer uw eigendom. Maar stel dat de verkoop tegenvalt en de woning is na 2 jaar + het jaar van te koop zetten nog niet verkocht, dan komt de woning in Box 3. De Woz-waarde moet u dan aangeven als bezit. De resterende hypothecaire schuld komt bij schulden en wordt in mindering gebracht op de waarde van de woning.
N.B: als u de woning verhuurt, komt de woning per direct in Box 3 terecht.

Zo te lezen zit er weinig of geen overwaarde op de woning. Als er wel overwaarde is, dan vervalt deze overwaarde na 3 jaar wonen in de huurwoning. U kunt na deze periode dus altijd weer een eigen woning kopen zonder enige beperking t.a.v. overwaarde. Wel is het zo dat de hypotheekrenteaftrek dan nog maar voor 25 jaar geldt – 30 jaar minus de gebruikte 5 jaren.
fisbel