Waarom betaal ik nog steeds voorschotbedrag na opzegging bij stroom leverancier ?

Ik heb mijn stroom contract opgezegt bij oxxio voor een overstap naar energiedirect.

Per 2 juni is de lijn overgezet, maar ik moet nog steeds voor de hele maand juni een voorschotbedrag aan oxxio betalen.

Ik snap wel WAAROM oxxio dat vraagt en dat het resterende geld terug gestuurd woordt, maar tot nu heb ik ook een energie levering verwacht/gekregen. Maar nu zal ik mijn geld aan een bedrijf moet lenen voor NIKS ? Ik ben toch geen bank!

Per klantenservice woordt mij verteld dat er wel een wet is (die heb nergens gevonden heelas) en als ik niet betaal ik aanmaningen en incasso kan verwachten.

Maar hoe kunnen ze geld vragen/incasseren voor een niet existeren stroom levering ? Bestaat er een ECHTE wet over zo een geval ? Want ik ga dat niet betalen, ze zullen mij een eindafrekening zenden en ik betaal gewoon voor de echte geleverde stroom en meer niet.

Heeft daar iemand ervaring ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is een administratieve kwestie en dit is bij meerdere bedrijven de gang van zaken. In de administratie is de termijn voor juni al in rekening gebracht. En op de eindafrekening wordt daar rekening mee gehouden.

Het gaat om een maandelijks voorschot van de energie die je over een heel jaar hebt verbruikt. Je verbruikt het meest in de winterperiode, maar energieleveranciers brengen verdeeld over het jaar elke maand hetzelfde voorschot in rekening. Dus eigenlijk betaal je deels nu nog voor wat je met name in de winter hebt verbruikt.

Het is natuurlijk nog maar de vraag of je op de eindafrekening geld moet bijbetalen of terug ontvangt. Dat hangt van het uiteindelijke verbruik af.

Als je niet betaald dan kun je extra incassokosten verwachten en betaal je uiteindelijk veel meer. Om problemen te voorkomen kun je dus het beste gewoon betalen en binnen zes weken na de overstap ontvang je de eindafrekening. Op de eindafrekening zijn dan alle voorschotten verrekend met het werkelijke verbruik. In de bron vindt je nog meer aanvullende informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okay prima, bedankt voor u antwoord en de bronnen. Ik heb wel nog een vraag. Mijn andere reden niet te betalen zijn mijn slechte ervaringen met zulke bedrijven. Meestal en vooral bij overstappinnen krijg ik van recht nog geld terug of het wordt onterecht geld incassert. Deze ervaring heb ik met webshops, internet leveranciers en vorige energie/gas leveranciers gemaakt. Ik moet veel geld investeren in rechtsbijstand of belkosten en ben meestal in het recht, maar vaak duurt het maanden of jaaren tot ik mijn geld kreeg. (of de bedrijf gaat in insolvenz *sigh*) Daarom ben ik heel vorzichtig geld te betalen vooral als ik geen service meer verwachten kan en het komen dan zeker nog 10 reden van oxxio waarom mijn verwachte geld niet volledig, te laat of helemal niet betaald wordt, en ik moet mijn geld zoeken. Ik denk op het internet zijn er veel mensen die gelijke klachten over oxxio en andere bedrijven hebben dus ik ben zeker niet paranoid. TL;DR Dus daarom is mijn vraag: Hoevel wettelijke grondlaag heeft oxxio als het over voorschotbedragen NA opzegging gaat. Hun klantenservice heeft gezegt dat er een wet bestaat en ik betalen MOET. Maar ik vind deze wet niet. Heeft u een idee waaronder ik deze wet zoeken moet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je iets koopt in een winkel of bij een bedrijf dan wordt je geacht daarvoor te betalen. Je kunt natuurlijk ook de winkel uitlopen zonder te betalen. Dan ben je strafbaar en komt de wet er aan te pas. Je kunt bij een energiebedrijf een geschil indienen of bijvoorbeeld een rechtszaak aanspannen. Dan zal de rechter wel gaan bepalen of je wel of niet moet betalen. Die kijkt de wetboeken er op na.

Als je de bron links goed leest heb je betrouwbare consumenteninfomatie van de overheid gelezen. En Consuwijzer vindt het ook niet onredelijk om gewoon je termijnbedragen te betalen. Lees dus de bronnen even goed door. Onder andere lees je dan: "Het kan gebeuren dat u in de maand van uw overstap nog een voorschotrekening van uw oude energiebedrijf ontvangt. Dat kan als het bericht van uw overstap en het versturen van de rekening elkaar hebben gekruist. Energiebedrijven hebben wel enige tijd nodig om hun administratie aan te passen als u overstapt. Betaalt u hierdoor te veel? Nee, uw oude energiebedrijf verrekent de voorschotrekeningen met uw verbruik op de eindafrekening. Op de eindafrekening staat hoeveel u aan voorschotrekeningen betaald hebt. Ook staat aangegeven voor welke maanden u betaald hebt. En wat uw verbruik is geweest tot aan uw overstap. Hebt u meer aan voorschotten betaalt dan u verbruikt hebt? Dan krijgt u het geld terug van het energiebedrijf bij uw eindafrekening. U betaalt dus nooit dubbel. Uw eindafrekening ontvangt u binnen 6 weken na uw overstap."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat heb ik gelezen, en snap ik ook. Ik versta de reden en motivatie van de bedrijf, maar ik ben niet zeker als een consument dat gewon accepteren moet allen omdat het de gang van zake is voor deze bedrijven. Betaalt u hierdoor te veel ? Nee. Dat is bijvoorbeeld niet altijd waar. Zoals ik geschreven heb, heb ik persoonlijk andere ervaring gemaakt. En als ik op internet recherche zie ik ook vele vele klachten dat er namelijk toch teveel betaald wordt. Dat kan door foute berekening, system-fout of gewoon GEEN betaling (of andere reden zoals administratie bullshit) dus de consument moet weer geld investeren om het geld te kregen in belkosten of rechtsbijstand. De consument moet in dat geval het heele risico dragen omdat de energie bedrijven zich veel tijd laten (ik heb 2 maanden voor overstap de contract stop gezet) als het daarom gaat een eindafrekening te maken en het geld over te maken, maar verwachten wel dat de consument ALTIJD op tijd en snel betaald. Wat de Wet betreft. Ik vind niet dat ik voor hun incompetentie geld aan die bedrijf moet lenen/voorschot Die bedrijf heeft 2 maanden tijd om een eindafrekening te maken en precies het bedrag te noemen dat ik terug krijg of ik nog betalen moet. En van de voorschotbedrag is denk ik maar een klein gedeelte het bedrag dat de bedrijf recht op heeft. En allen op deze bedrag kunnen ze ook aanmaningen versturen en incasseren...zeker niet de hele bedrag ? Dan kunnen ze namelijk ook zegen "hey voorschotbedrag voor u laatste maand is 1000€, als u niet betaald hebben wij recht op de 1000€" ik denk niet dat dat zo werkt. Ze moeten ERST uit rekenen hoevel ik nog moet betaalen...daarop kunnen ze aanmaningen en incasso versturen. Maar dat is natuurlijk ook de vraag hoe de wet voorschotbedragen hanteert.