Komt mijn ABP-pensioen bovenop of in plaats van mijn AOW?

Ik ben als ambtenaar verplicht aangesloten bij het ABP. Ervan uitgaande dat als ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik er nog steeds AOW en pensioen bestaat, zijn die twee dan een aanvulling op elkaar of vervangt het pensioen de AOW? De bedragen lijken me namelijk zo hoog, ruim 20.000 pensioen per jaar (bruto uiteraard), dat zou dus ruim 1600 bruto per maand zijn. Iemand die me dit kan uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een paar jaar terug vroeg ik mij hetzelfde af en heb toen contact opgenomen met het ABP omdat ik mij ook niet kon voorstellen dat de bedragen zo hoog waren. Ik zou zelfs netto méér inkomen krijgen dan ik nu verdien. Het antwoord van ABP was dat de bedragen klopten omdat wanneer je gepensioneerd bent je minder belasting hoeft af te dragen en geen AOW premie meer hoeft te betalen en als je geen pensioengaten hebt dan krijg je dus de volle mep.

Pensioen komt bovenop de AOW.

Te zien aan het bedrag heeft men de twee pensioenen bij elkaar opgeteld. Voor het idee: de AOW van een alleenstaande 'nu' is bruto eur 1099,84/maand en voor een gehuwde eur 760.-/maand. Op AOW heeft iedere ingezetene recht en op een aanvullend pensioen alleen als ervoor gespaard is. Heb ABP-pensioen is dus aanvullend op de AOW. Als je een pensioen hebt op basis van middelloon krijg je straks 70% van het gemiddeld verdiende salaris in de tijd dat je gewerkt hebt (wat lager is dan 70% van het laatst verdiende salaris.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100