Kost het geld om een cateringsbedrijf in te huren?

Het gaat hierbij om een evenement. Voor school moet ik een prijsindicatie geven. Maar kost het uberhaupt wel geld om een cateringsbedrijf in te huren? Aangezien zij zelf geld verdienen en zelfs een gelegenheid krijgen om te verkopen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Als jij een evenement organiseert bepaal jij de prijs die een verkoper van eten/drinken moet betalen om op jullie evenement te mogen verkopen. Die prijs moet dan natuurlijk wel zodanig zijn dat er een cateraar is dei het nog net wil doen. Als je evenement klein is dan is het wellicht niet de moeite waard voor een cateraar dus moet je misschien gaan betalen. Als je ook nog eisen hebt ten aanzien van de prijs (bijvoorbeeld: het mag niet meer kosten dan ....) dan kan de cateraar dus nog minder verdienen en zal hij dus minder willen betalen of zelfs meer geld van jullie vragen. Je moet dit dus bedenken en dan inschatten hoeveel de cateraar zal verkopen en hoeveel hij daar na aftrek van kosten aan over zal houden. Dan kun je inschatten wat je kunt vragen dan wel zult moeten betalen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Poet, ik vraag me af of dat waar is. Dat hangt namelijk af van de afspraken die je met de cateraar maakt; die afspraken draaien er dan om, voor wie winst en risico is.

Antwoorden (1)

Het hangt er vanaf wat je afspreekt.

Bij een evenement zijn er kosten en opbrengsten.

Kosten zijn bijvoorbeeld de inkoop van eten, drinken en personeel.
Opbrengsten komen uit de (munt)verkoop.

Of je betaalt voor de cateraar hangt er vanaf hoe je het risico wil verdelen. Als je wil dat de cateraar het risico loopt, dan zal de cateraar de inkoop doen en (vrijwel) alle opbrengsten krijgen. Dat is gunstig als je een evenement organiseert en niet weet of het een succes gaat worden. Immers als er niemand iets eet, kost het jou geen geld.

Als je weet dat het druk wordt, dan kun je ook een cateraar inhuren, hem betalen en vervolgens strijk je zelf alle winst op uit de verkoop.

In de praktijk zal er vaak een combinatie worden gedaan. De cateraar zal een drempelomzet instellen. Als dat bedrag niet wordt gehaald door de verkoop, dan moet de organisatie geld bijleggen. Extra winst zal op kan volgens een bepaalde verhouding worden verdeeld.