Mag ik iets van het inkomen houden, als ik bij een postbezorgingsbedrijf werk en ik heb een uitkering?

"De WWB geeft nog slechts de mogelijkheid om gedurende één periode van 6 maanden aaneengesloten een gedeelte van inkomsten uit arbeid vrij te laten, mits die arbeid naar het oordeel van het college bijdraagt aan de arbeidsinschakeling (artikel 31 lid 2 sub o WWB). De vrijlating bedraagt 25% van de arbeidsinkomsten met een maximum van € 173,00 per maand. De gemeente moet dus bepalen of de arbeid naar haar oordeel bijdraagt aan de arbeidsinschakeling.Buiten deze mogelijkheid mag u dus niets bijverdienen. Alle inkomsten worden gekort op de uitkering."

Vraag is, als ik een aantal uur kan werken voor een postbezorgersbedrijf, en er is geen mogelijkheid dat ik daar fulltime kom werken, mag ik dan ook 25% houden van wat ik verdien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij staat het antwoord toch bij je vorige vraag heel duidelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is een geheel andere vraag, en veel specifieker gesteld naar aanleiding van een antwoord op de andere vraag.

Antwoorden (1)

Dat staat al in je vraag: als de sociale dienst meent dat deze baan jou op weg helpt naar werk (of beter: ervoor kan zorgen dat je op termijn uit de bijstand komt), dan mag je maximaal 6 maanden lang 25% van je inkomsten houden met een maximum van 173 euro per maand.
Alles daarboven wordt gewoon van je uitkering afgetrokken, of beter: je aanvullende uitkering wordt verlaagd omdat je deels in je eigen inkomen voorziet.
Dus als je per maand 692 euro verdient, mag je 173 euro houden en wordt de bijstand met 519 euro verlaagd omdat je dat al zelf verdiend hebt.
Na die periode van zes maanden zul je dan - als je nog steeds gebruik maakt van de bijstand - alle inkomsten moeten laten verrekenen, omdat dan gebleken is dat je baan niet tot een vertrek uit de bijstand leidt.