Wat zijn de gevolgen van arbeidsongeschikte moeder mee nemen naar nieuwe huur-huis?

Ik ben ondertussen 18 jaar, bijna 19 en ik volg een BBL opleiding waar ik 38 uur bij werk.
Sinds ik 18 ben is alles veranderd en kan mijn moeder haast niet meer de huur opbrengen. Ze heeft dan ook een arbeidsongeschiktheid uitkering.

Ik heb me ingeschreven bij de woonstede om in aanmerking te komen om een huis te gaan huren maar ik zou mijn moeder dan mee willen nemen.
Helaas kon ik niet echt de informatie vinden die ik zocht en dat zijn;

1.) Verliest mijn moeder haar uitkering dan?
2.) Heb ik dan nog recht op een huurtoeslag?
3.) Moet ik extra bij-betalen omdat ik iemand in huis heb dat niet mijn partner is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Woon je nu ook bij je moeder, of beiden apart in een woning? 1) Volgens mij houdt je moeder sowieso haar uitkering voor arbeidsongeschiktheid. Ze kan wel gekort worden op allerlei toeslagen omdat ze minder woonlasten heeft als jullie 'samen' gaan wonen. 2) Huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van de huur en de hoogte van het gezamenlijke inkomen. Hoe meer uitkering je moeder overhoudt, hoe minder toeslag je zult krijgen. 3) De hoogte van de kale huur zal niet veranderen als je er samen woont of alleen. De kosten voor gas, water en licht en de gemeentebelasting, rioolheffing enzo zullen wel hoger zijn bij 2 personen dan alleen. Tot slot: je bent bijna 19 jaar. Heel lief dat je voor je moeder wil zorgen. Maar bedenk goed of je dat nog steeds wil en kan als je een vriend/vriendin krijgt. Verhuizen kost altijd geld. Je moeder bij jou laten wonen om geld te besparen en na een paar jaar weer moeten laten verhuizen omdat je je privacy wil, kost uiteindelijk misschien wel meer. Bij het maatschappelijk werk kunnen ze je misschien adviseren over de financiele voor en nadelen van het samen wonen. Daar krijg je ook gratis advies hoe je misschien je moeder kunt helpen zonder samenwoonconstructie. Veel succes!

1. De toeslag op de uitkering van moeder kan verloren gaan door het samenwonen. De zorgtoeslag – én moeder én jij behouden een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Er is geen toeslagpartnerschap. 2. Huurtoeslag: Als je moeder inwoont is zij medebewoner voor de huurtoeslag. Totdat je 23 jaar bent is de eerste € 4706 van je inkomen vrijgesteld voor de huurtoeslag (jaar 2014) Het inkomen van moeder telt samen met jouw inkomen voor het recht op huurtoeslag. Maximum inkomen is: € 29.325 (plus € 4706) 3. Als moeder inwoont worden de gemeentelijke belastingen (kosten waterschap) hoger. Heel veel scheelt dat niet. Zal € 100 of iets meer extra kosten betekenen. Een alleenwonende betaalt 1 vervuilingseenheid. Twee of meer personen betalen 3 vervuilingseenheden. Voor woonruimten heeft de wetgever in het verleden uit doelmatigheidsoverwegingen de waterschappen een forfaitair systeem voorgeschreven. Dit wil zeggen dat een vast tarief wordt berekend, zonder dat rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden. Er wordt slechts onderscheid gemaakt tussen woningen bewoond door één persoon en woningen bewoond door meer dan één persoon.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...
http://www.lootsgwt.com/2014/01/overzicht-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100