Wat zijn de gevolgen van arbeidsongeschikte moeder mee nemen naar nieuwe huur-huis?

Ik ben ondertussen 18 jaar, bijna 19 en ik volg een BBL opleiding waar ik 38 uur bij werk.
Sinds ik 18 ben is alles veranderd en kan mijn moeder haast niet meer de huur opbrengen. Ze heeft dan ook een arbeidsongeschiktheid uitkering.

Ik heb me ingeschreven bij de woonstede om in aanmerking te komen om een huis te gaan huren maar ik zou mijn moeder dan mee willen nemen.
Helaas kon ik niet echt de informatie vinden die ik zocht en dat zijn;

1.) Verliest mijn moeder haar uitkering dan?
2.) Heb ik dan nog recht op een huurtoeslag?
3.) Moet ik extra bij-betalen omdat ik iemand in huis heb dat niet mijn partner is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Woon je nu ook bij je moeder, of beiden apart in een woning?

1) Volgens mij houdt je moeder sowieso haar uitkering voor arbeidsongeschiktheid. Ze kan wel gekort worden op allerlei toeslagen omdat ze minder woonlasten heeft als jullie 'samen' gaan wonen.

2) Huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van de huur en de hoogte van het gezamenlijke inkomen. Hoe meer uitkering je moeder overhoudt, hoe minder toeslag je zult krijgen.

3) De hoogte van de kale huur zal niet veranderen als je er samen woont of alleen. De kosten voor gas, water en licht en de gemeentebelasting, rioolheffing enzo zullen wel hoger zijn bij 2 personen dan alleen.

Tot slot: je bent bijna 19 jaar. Heel lief dat je voor je moeder wil zorgen. Maar bedenk goed of je dat nog steeds wil en kan als je een vriend/vriendin krijgt. Verhuizen kost altijd geld. Je moeder bij jou laten wonen om geld te besparen en na een paar jaar weer moeten laten verhuizen omdat je je privacy wil, kost uiteindelijk misschien wel meer.
Bij het maatschappelijk werk kunnen ze je misschien adviseren over de financiele voor en nadelen van het samen wonen. Daar krijg je ook gratis advies hoe je misschien je moeder kunt helpen zonder samenwoonconstructie.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke plus, vooral voor je laatste advies. Denk ook aan jezelf. Misschien valt het voor je moeder wel beter uit, als ze alleen woont. Met een volwassen dochter heeft ze veel minder rechten. Als ze recht heeft op bijvoorbeeld thuishulp, krijgt ze die niet omdat jij bij haar woont, een volwassen dochter moet het huishouden tenslotte kunnen regelen. Ook heeft ze als ze alleen woont misschien recht op toeslagen, waar ze als jullie bij elkaar wonen geen recht op heeft. Wat ik heel goed vind in het antwoord van Immi is, dat ze ook aan jullie privacy heeft gedacht, jij hebt recht op een zorgeloos leventje, je moet kunnen genieten, vrienden kunnen uitnodigen, kunnen feesten. Niet dat dat niet zou lukken met je moeder erbij, maar altijd rekening moeten houden met je moeder is zwaar. Ook voor je moeder zal het niet prettig zijn, te weten dat haar dochter altijd voor haar moet zorgen. Dat haar dochter zich opoffert voor haar. Bespreek dit met elkaar, zodat je van elkaar weet wat er van verwacht wordt. Maar bedenk ook wat het alternatief zou kunnen zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad jullie zo wie zo aan om contact op te nemen met het maatschappelijk werk voor hulp bij de financiën in welke constructie dan ook, zodat je moeder en jij een positieve toekomst tegemoet gaan en er geen gedoe is met geld (samenwoonconstructie ja of nee, wie betaald wat). Wat fijn overigens om eens een bericht (en antwoord) te lezen met zoveel respect en zorg voor elkaar. Mijn compliment!
1. De toeslag op de uitkering van moeder kan verloren gaan door het samenwonen.
De zorgtoeslag – én moeder én jij behouden een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Er is geen toeslagpartnerschap.

2. Huurtoeslag: Als je moeder inwoont is zij medebewoner voor de huurtoeslag.
Totdat je 23 jaar bent is de eerste € 4706 van je inkomen vrijgesteld voor de huurtoeslag (jaar 2014) Het inkomen van moeder telt samen met jouw inkomen voor het recht op huurtoeslag. Maximum inkomen is: € 29.325 (plus € 4706)

3. Als moeder inwoont worden de gemeentelijke belastingen (kosten waterschap) hoger. Heel veel scheelt dat niet. Zal € 100 of iets meer extra kosten betekenen.
Een alleenwonende betaalt 1 vervuilingseenheid. Twee of meer personen betalen 3 vervuilingseenheden. Voor woonruimten heeft de wetgever in het verleden uit doelmatigheidsoverwegingen de waterschappen een forfaitair systeem voorgeschreven. Dit wil zeggen dat een vast tarief wordt berekend, zonder dat rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden. Er wordt slechts onderscheid gemaakt tussen woningen bewoond door één persoon en woningen bewoond door meer dan één persoon.
fisbel