Opknappen van een houten tuinhuisje door een 16 jarige. Wat kan hij als uurtarief hanteren?

Mijn zoon (16 jaar, erg handig, ervaring met verven) mag in de komende zomervakantie een houten tuinhuisje van buren opknappen, d.w.z. schuren en verven. Wat kan hij als uurtarief vragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt ook een vast bedrag afspreken voor de hele klus. Werkt je zoon hard (maar wel goed en netjes) dan heeft hij gemiddeld meer verdiend per uur dan wanneer hij alles op z'n boerenfluitjes doet. Met een vaste prijs kunnen de buren ook niet het gevoel hebben dan je zoon te veel, te vaak of te lang pauzes neemt ofzo. Vast bedrag en dag afspreken waarop het uiterlijk klaar moet zijn.

Hoe je dan dat bedrag bepaalt? Probeer een inschatting te maken van de hoeveelheid werk: ruimte maken, schoonmaken, schuren, (plamuren, schuren, plamuren, schuren?), afstoffen, schilderen, schuren, afstoffen, schilderen... Alles in 1 kleur? Veel randjes en hoekjes en ramen? Wel of niet op de ladder? Allemaal zaken die de werktijd doen verschillen tussen 8 uur voor een klein, simpel schuurtje tot meer dan een volle werkweek voor een huisje met ramen, deuren, daklijsten, randjes, hoekprofielen enzo in 2 kleuren.
En: wat hebben de buren ervoor over, wat wil je zoon eraan verdienen? Blijkt halverwege de klus dat het toch veel meer werk is dan gedacht, kun je altijd nog overleggen om het bedrag te verhogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je kan dit beter met de buren overleggen,
mij lijkt het redelijk als hij een normale uurloon krijgt, 3,11.
maar afgerond 3 euro of 3.50 zou ook kunnen.
rond de 3 euro lijkt me een goede prijs.

maar nogmaals; overleg met je buren!

lieke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
minimaal 4 euro per uur

Toegevoegd na 33 minuten:
4 euro is het minimale. omdat het minimale wat je bij een bijbaantje verdient op die leeftijd is zo ongeveer 3,50, en aangezien dat hij nu het gewoon zwart doet en het is zwaar werk en met die rot zon in je nek zou ik minimaal dit vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou zeggen 3,50 euro en aan het einde een fooi als hij er lang aan heeft moeten werken (echte schilders zijn altijd duurder;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand lang aan iets werkt waar je een uurprijs voor afspreekt is een fooi naarmate hij langer werkt juist steeds onlogischer. Afspreken dat ie 10 euro extra krijgt als hij het in 2 uur doet is veel logischer dan een fooi geven als ie er 10 uur over doet ( je bent dan al 35 euro kwijt.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik het anders zeggen: als ik zou weten dat ik een fooi kreeg als ik er lang over deed. Dan deed ik er zeker lang over, dan krijg ik namelijk dubbelop betaald. 1 vanwege het uurloon wat gewoon doorloopt, 2 vanwege de fooi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft hem ook niet te zeggen dat hij fooi krijgt. Maar je hebt inderdaad gelijk
een andere iets, je kunt moeilijk van de buren eisen dat ze fooi geven, stel dat jij zelf het uurloon bepaalt voor iemand die jouw schuurtje komt doen, dan zou ik zeker een fooitje achter de hand houden
Hij mag niets 'vragen'. Want anders wordt hij zowel BTW-plichtig als ondernemingsnummerplichtig. In aanvang kan zoiets initieel wel als 'divers inkomen' (Belgische benaming, maar in Nederland is het ook een ander vak) beschouwd worden, omdat het wellicht maar eenmalig is, maar van zodra hij zoiets twee maal doet, is het een reguliere ondernemingsactiviteit (dat is eigenlijk een Europese wet).

Bizar, maar we leven nu eenmaal in een administratief land met torenhoge belastingen en sociale bijdragen.

Dus zeker een uurtarief is uit den boze en wordt onmiddellijk en integraal geherklasseerd als "zwart werk" of "inkomsten met het oogmerk om belastingen te ontduiken". Als hij na het werk echter een bepaald bedrag krijgt, dan kan dat dikwijls wel als een gratis vriendienst beschouwd worden.

Ruilhandel wordt veel minder gecontroleerd, hoewel het strictu sensu ook niet juist is.

PS1: Als uw buurman hem uiteindelijk, ondanks een afspraak van uurvergoeding, niets geeft, dan zult u merken dat het erg moeilijk zal zijn om geld te krijgen zonder geschreven contract. Dat vind ik als boekhouder overigens normaal, want anders zou het snel oneerlijke concurrentie worden.

PS2: De prijzen van 3,5 EUR per uur in de andere antwoorden, zijn gebruikelijk (we sluiten onze ogen niet voor de werkelijkheid). Als hij officieel zou willen werken, zou hij al 8,50 à 10 EUR per uur moeten vragen, zodat je ziet hoeveel belastingen en bijdragen en verzekeringskosten en vaste kosten een zelfstandige jongere moet dragen om iets bij te verdienen, én moet hij opletten met heel wat maxima (enerzijds voor kinderbijslag, anderzijds om fiscaal ten laste te blijven in België, iets gelijkaardigs bestaat voor Nederland, maar de details en de juiste woorden vind ik niet meteen terug en zou je moeten opzoeken in "ZZP 2014" of de extreem goede versie van Thijs Van den Boomen). Als je buurman officieel wil werken met iemand die daarvoor personeel aanstelt, is het minimale tarief om rendabel én officieel te zijn, al snel 20 EUR tot 35 EUR naargelang de kwalificatie van dat personeelslid. Daartegenover staat dan wel garantie en dekking op arbeidsongevallen. Want als je zoon zijn vinger afzaagt of fout van het dak valt tijdens het verven, kan het finaciële staartje heel érg duur worden. Geef het misschien aan aan jouw of zijn familiale verzekering (dat kan altijd, ook voor niet officiële poetshulp erg belangrijk).

Dank je voor de vraag in elk geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil ook nog bijvoegen, dat er consequenties kunnen zijn voor de ouder, als een andere buur "je overdraagt": Je kunt je kinderbijslag verliezen, je fiscaal voordeel van kind ten laste, en zelfs de buurman kan een indiciair onderzoek krijgen of de gelden waarmee hij je zoon betaalt wel degelijk van zijn gewone beroepsinkomsten afkomstig zijn. Indien je werkloos bent of je zoon werkloos is, kunnen de gevolgen nog verstrekkender en kan je zoon bijvoorbeeld een volledige schorsing oplopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor de bijkomende uitleg. Blijkbaar loopt het toch nog redelijk gelijkaardig met België, met één verschil: op 30 juni elk jaar houdt de RSZ inspectie een waanzinnige jacht op studenten. In België mag je immers enkel in juli-augustus-september onder een studentencontract (met slechts 3% RSZ-lasten, vroeger geen, dus ook al de zoveelste lastenstijging) werken, dus op 30 juni elk jaar verdient de RSZ tientallen duizenden euro's aan boetes van mensen die bijv. een afwasser testen bij een solliciatiegesprek of mensen die het nieuw zijn in de sector. Repressief beleid zou volgens mij toch moeten inhouden dat een eerste fout toch tot een aanmaning mag leiden (een tweede fout mag dan zwaarder aangepakt worden). Maar het gaat echt niet meer om het belang van de veiligheid en de bevolking, ook niet bij GAS-boetes en bepaalde verkeersovertredingen als je ziet waar men bijv. flitsapparaten opstelt... (maar over simpele noodzaak aan inkomsten; in Vlaanderen duizenden flitspalen in Wallonië minder dan 10, maar ook BTW-inkomsten komen voor 70% uit Vlaanderen maar gaan meteen omgekeerde 'sociale' verdeelsleutel omgekeerd tot voor 70% naar Wallonië; Nederland wordt soms erg aantrekkelijk voor ons, terwijl België net aantrekkelijk blijft voor Nederlanders en Fransen qua huizen+ kastelenjacht en het voorlopig nog ontbreken van vermogensbelastingen).