ik heb een nuluren contract en werk al 5 jaar 8uur per week. nu mag ik nog maar 5 dagen per jaar vrij nemen incl vakantie erg weinig vind ik. mag dit?

ik ben een 19 jarige student en ik heb voor de zaterdag een bijbaantje op basis van een nul uren contract. nu hebben ze bij ons bedacht dat ieder met zo een contract maar 5 dagen in het jaar vrij mag nemen incl vakantie. dit hebben ze berekend naar ratio van het totaal werkbare uren op jaarbasis. in mijn geval is dat zon 350 uur op jaarbasis. mag dit zo maar?

Mvg,

Jesse

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Het lijkt me logisch. Je werkt 20% van een volle werkweek. Bij een volle werkweer bouw je gemiddeld zo'n 25 vrije dagen per jaar op. In jouw geval dus 20% daarvan, dus vijf dagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hoeft ook maar één dag vrij te nemen om een hele week vrij te zijn.
bamibal
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de reactie van bamibal. Dit zou kloppen als je een contract had van 8 uur. Omdat je een nulurencontract hebt wordt je standaard nul uur per week ingeroosterd. Je hoeft dus helemaal niet vrij te nemen als je niet gaat werken, want je bent al nul uren ingeroosterd.

Op basis van de flexwet heb je overigens al lang recht op een vast contract voor 8 uur in de week.

Van een werkgever kan ik me wel voorstellen dat hij niet wil dat een oproepkracht steeds vrij neemt, maar omdat je een contract hebt voor nul uren kan hij niet van je eisen dat je wanneer het hem uitkomt wel 8 uur komt werken terwijl het bij jou niet uitkomt.

Toegevoegd na 6 uur:
dankzij de toevoegingen van bamibal en suziQ onderstaande aanvulling: voor vrije dagen die doorbetaald worden is 5 dagen alleszins redelijk. als je niet ingeroosterd wordt kun je na overleg natuurlijk vaker vrij zijn, maar dan onbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ik had het over betaald verlof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, bamibal, er is een groot verschil tussen geen gehoor geven aan een oproep (onbetaald vrij) en een betaalde vakantiedag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jullie hebben natuurlijk gelijk. ik had de vraag niet gelezen als zijnde betaald verlof. ik meen me trouwens te herinneren (uit 1998 ofzo ;)) toen ik als uitzendkracht werkte, dat je verlof opbouwde naarmate je meer werkte. daarmee kon je dan betaald verlof opnemen. dit zal waarschijnlijk naar rato ongeveer overeenkomen met 20 tot 25 dagen voor een fulltimer.
Dit zijn mooie vragen voor de vakbond ;-)
Ik lees dat je 5 weken vrij kunt nemen. Dat is denk ik meer dan het wettelijk mininum.

Wel kun je met je werkgever afspreken dat je daar bovenop onbetaald verlof kan opnemen, als je meer vakantiedagen nodig hebt. Je werkgever hoeft dat niet te honoreren, maar de kans is groot dat ze dat wel willen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 dagen betaald verlof is meer dan redelijk.

Je (minimum) betaalde vakantie dagen per jaar bereken je door je werkdagen per week * 4. Dus in jou geval 4 dagen. Die extra dag betaald verlof is dus een kadootje van je baas. Erg aardig van hem zou ik zeggen.

Onbetaald verlof mag je natuurlijk wel meer nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijf dagen vrij komt voor jou neer op vijf wéken niet werken.

Wat had je dan gedacht, dat je met je acht uur per week gewoon 25 vakantiedagen zou krijgen? Dus 27 zaterdagen werken en er voor 52 betaald krijgen? Zo werkt het natuurlijk niet. Vakantiedagen krijg je overal naar rato van de uren die je werkt.

Vijf dagen op een achturige werkweek komt - zoals gezegd - omgerekend naar een 40-urige werkweek neer op 25 dagen. Vijf weken. Dat is eerlijk gezegd royaal.