Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een nuluren contract en werk al 5 jaar 8uur per week. nu mag ik nog maar 5 dagen per jaar vrij nemen incl vakantie erg weinig vind ik. mag dit?

ik ben een 19 jarige student en ik heb voor de zaterdag een bijbaantje op basis van een nul uren contract. nu hebben ze bij ons bedacht dat ieder met zo een contract maar 5 dagen in het jaar vrij mag nemen incl vakantie. dit hebben ze berekend naar ratio van het totaal werkbare uren op jaarbasis. in mijn geval is dat zon 350 uur op jaarbasis. mag dit zo maar?

Mvg,

Jesse

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het lijkt me logisch. Je werkt 20% van een volle werkweek. Bij een volle werkweer bouw je gemiddeld zo'n 25 vrije dagen per jaar op. In jouw geval dus 20% daarvan, dus vijf dagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hoeft ook maar één dag vrij te nemen om een hele week vrij te zijn.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de reactie van bamibal. Dit zou kloppen als je een contract had van 8 uur. Omdat je een nulurencontract hebt wordt je standaard nul uur per week ingeroosterd. Je hoeft dus helemaal niet vrij te nemen als je niet gaat werken, want je bent al nul uren ingeroosterd.

Op basis van de flexwet heb je overigens al lang recht op een vast contract voor 8 uur in de week.

Van een werkgever kan ik me wel voorstellen dat hij niet wil dat een oproepkracht steeds vrij neemt, maar omdat je een contract hebt voor nul uren kan hij niet van je eisen dat je wanneer het hem uitkomt wel 8 uur komt werken terwijl het bij jou niet uitkomt.

Toegevoegd na 6 uur:
dankzij de toevoegingen van bamibal en suziQ onderstaande aanvulling: voor vrije dagen die doorbetaald worden is 5 dagen alleszins redelijk. als je niet ingeroosterd wordt kun je na overleg natuurlijk vaker vrij zijn, maar dan onbetaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal