Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op mijn energierekening staan veel kostenposten waar ik niets van begrijp. Wat houdt ODE in? En wat zijn netwerkkosten precies?

Laatst kreeg ik de jaarafrekening van mijn leverancier thuisgestuurd. Daar staan een aantal dingen op waarvan ik niet eens weet wat ze zijn, laat staan waarom ik daarvoor moet betalen. Weet iemand bijvoorbeeld wat ODE is? En waarom moet ik netwerkkosten betalen aan de energieleverancier?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
989

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

ODE: opslag duurzame energie

De overheidsheffing ‘opslag duurzame energie’ betaalt u sinds 1 januari 2013. Deze heffing is ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren. Het tarief voor deze opslag geldt per kWh voor alle stroomproducten en per m³ voor alle gasproducten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat zijn netwerkkosten?

De energieprijs bestaat ook uit kosten voor de netbeheerder. U betaalt de netbeheerder een vast bedrag per maand voor:
- Het gebruik van het stroom- en/of gasnetwerk.
- Onderhoud en het in stand houden van uw stroom- en/of gasaansluiting.
- Het huren van de stroom- en/of gasmeter.
(Lees meer...)
bamibal
9 jaar geleden
ODE is Opslag Duurzame Energie, een belasting die in 2013 is ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren.

Netwerkkosten zijn de kosten die je energieleverancier in rekening brengt voor de aansluiting op het energienet (aansluitkosten) en voor de kosten van het transport van gas en elektriciteit (transportkosten).

Toegevoegd na 3 minuten:
Netwerkkosten betaal je overigens aan de energieleverancier, die het vervolgens doorberekent aan de netbeheerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding