Is het mogelijk dat het loon van mijn vriend op mijn rekening gestort wordt?

Om een lang verhaal kort te maken:
Momenteel is mijn vriend volop bezig met het terug betalen van een aantal schuldeisers.
Hoe inhoudelijk verder de vork in de steel zit weet ik niet. Want mijn vriend heeft moeite om erover te praten, voornamelijk uit schaamte en dat hij mij er ook zo min mogelijk mee wil belasten.

Ruim 5 jaar lang heeft hij voor een werkgever gewerkt die tevens ook een vriend van hem was.
Zijn loon werd de afgelopen tijd op mijn rekening gestort.
Afgelopen maand is hij gestopt bij dat bedrijf en heeft in een vrij korte tijd weer ander werk gevonden.

Weet iemand of het zonder problemen mogelijk is, dat zijn loon op mijn rekening gestort wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (5)

Ja dat mag zonder problemen... Maar daarmee komt hij niet onder zijn betalingsverplichting uit, jammer maar helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de arbeidsovereenkomst tekent, kun je op een formulier aangeven op welke rekening je salaris gestort wordt. Daar kan je vriend jouw rekening invullen. Als een schuldeiser echter loonbeslag laat leggen, zal beslag worden gelegd onder de werkgever en wordt het bedrag van het salaris ingehouden. Dan helpt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist.
Dat mag zonder problemen.

Maar stel jezelf een paar vragen:
- Waarom? Hoe helpt dit zijn schulden af te lossen?
Gaat het om het verstoppen van inkomsten of zodat hij geen geld kan uitgeven wat hij niet heeft? In dat geval kun jij beter zijn pinpas in beheer hebben.

- Wat gebeurt er als jullie uit elkaar gaan met ruzie?
Het salaris wordt op jouw rekening gestort. En er staat misschien nog wel meer geld op jouw rekening wat eigenlijk van hem is. Hoe besluit je wat van jou is en wat van hem? En wat als hij jou beschuldigd van het uitgeven van zijn geld en dat terug wil?

- Waarom weet jij niet wat voor schulden hij precies heeft?
Kijk er samen naar, werk samen naar een oplossing. Als zijn loon op jouw rekening gestort wordt zijn jullie namelijk al financieel verbonden. En een eventuele deurwaarder kan ook beslag laten leggen op jouw bankrekening. Bewijs dan maar eens wat jouw geld is en wat van hem.

Wat mij betreft ben je gevaarlijk bezig, er zitten zoveel kanten aan die jou in problemen kunnen brengen, vooral als het onverhoopt uitgaat tussen jullie. Ik wil je dit ten sterkste afraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij beter in staat bent om zijn schulden af te betalen (wat goed mogelijk is, jij kijkt wellicht minder emotioneel en meer zakelijk naar de situatie), dan kan dat, en heeft dat ook zin.

Als je verstoppertje wilt spelen met de schuldeisers, dan trek je alleen maar aan het kortste eind. Mijn ervaring is dat je met schuldeisers moet blijven praten en afspraken maken. En die moet je dan zoveel als mogelijk is ook nakomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet dat hij jouw rekening gebruikt voor zijn bankzaken. Daarmee zorg je ervoor dat jouw rekening oneigenlijk gebruikt wordt. Want erop storten is een maar hoe pint hij zijn geld en hoe worden zijn lasten betaalt?
Hij zou een nieuwe rekening kunnen openen en daar zijn nieuwe salaris op kunnen laten storten. De oude zal hij gebruiken voor afbetalingen/schuldregeling.
Je kunt jouw rekening op en/of laten zetten, dan wordt het een meerhoofdige rekening en is dan officieel van jullkie samen . Let wel op dat jullie gezamenlijk aansprakelijk zijn bij mogelijk (nieuwe) schulden.