Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Al minimaal 8 jaar lang zijn gasmeterstanden geschat. Mag een leverancier het te laag geschatte verbruik nu nog in rekening bfrengen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is waarom er al minimaal 8 jaar meterstanden zijn geschat. Jij kunt nalatig zijn geweest door de opnamekaarten/berichten te negeren. Dan schat de leverancier de stand in en het risico is voor de gebruiker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Denk het wel want je kunt ieder jaar precies de meterstand doorgeven,bij schatting is waarschijnlijk steeds niet de standen doorgegeven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het ook, als je al die jaren te veel had betaald had je het ook terug willen hebben toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denken is iets anders dan zeker weten, een mening was toch niet toegestaan hier?
Ja

Jij hebt in al die 8 jaar kunnen constateren dat er meer is gebruikt dan wat er geschat is, je kunt ook niet bewijzen dat het verbruik de laatste 8 jaar zo hoog is geweest of enkel en alleen het laatste jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent dus feitelijk op zoek naar een verjaringstermijn. (mij is zoń termijn niet bekend) Maar het zal een moeilijk verhaal worden, ben ik bang. Het valt niet te bewijzen in welk jaar welke m3 gas verbruikt zijn.

De leverancier zal kunnen claimen dat ze allemaal in het laatste jaar gebruikt zijn en jij in het eerste jaar.

Maar dát ze verbruikt zijn, dat is het enige wat is te bewijzen. Dus ja, op de een-of-andere manier zul jij met geld over de brug moeten komen. Dat voor wat betreft het antwoord op je vraag.

En dan hebben we het nog niet eens over de gasprijs die gedurende die tijd erg geschommeld heeft. Wanneer je tegen het huidige tarief betaald, dan betaal je een hoge prijs, terwijl veel gas waarschijnlijk in het verleden in werkelijkheid tegen een veel lager tarief is verbruikt.

Het lijkt me verstandig om eens met de leverancier contact op te nemen om te zien of hier in redelijkheid uit te komen is.

Belangrijk is daarbij de vraag waarom zo lang van geschatte waarden is uitgegaan ? Wanneer de leverancier in gebreke is gebleven door geen meteropnemers en geen brief te sturen met de oproep de meterstand door te geven, dan hebben zij meer 'schuld' dan wanneer jij nooit de deur open hebt gedaan en niet de moeite hebt genomen de meterstand door te geven.
(Lees meer...)
Een energieleverancier is volgens mij verplicht minimaal één keer in de 3 jaar een meteropnemer langs te sturen. In hoeverre je je daar op kunt beroepen is mij niet bekend.

Verder is het natuurlijk slordig dat je na 8 jaar schattingen niet zelf een keer op de gasmeter kijkt. Dan had je wellicht dit alles kunnen ondervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dat jij al die jaren minder verbruikt hebt dan geschat, dan zou je geld terug moeten krijgen, dan zal het bedrijf ook met een schikking moeten komen dus in het geval van bijbetalen zal er ook een schikking moeten komen
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Ja, een leverancier mag een te laag geschat verbruik in rekening brengen. Een te laag geschat verbruik kan wel betekenen dat je bij de volgende jaarafrekening veel moet bijbetalen. Als je vindt dat het energiebedrijf jouw verbruik te laag heeft geschat, dan kun je het termijnbedrag / voorschotbedrag verhogen.

Jouw energiebedrijf moet je elk jaar om de meterstanden van elektriciteit en gas vragen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het opnemen van de meterstanden en het op tijd doorgeven daarvan. Je kunt de meterstanden doorgeven via een meterkaartje, telefonisch of via e-mail. Ook kan het energiebedrijf of de netbeheerder een meteropnemer naar je sturen. Als je nog geen slimme meter hebt controleert jouw netbeheerder één keer in de drie jaar of de meter technisch in orde is.

Vanaf 1 augustus 2013 is jouw energiebedrijf verplicht om de meterstanden op te nemen, te controleren en vast te stellen. Onder het opnemen wordt verstaan dat het energiebedrijf jou om de standen vraagt. Het advies is om voortaan gewoon de juiste meterstanden op tijd door te geven als je netbeheerder of energiebedrijf daarom vraagt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding