Heeft een incassobureau Inzage in het GBA?

Ik kon op internet niet echt een antwoord vinden.
Ik sta sinds januari in het GBA ingeschreven op mijn nieuwe adres en een schuld die in februari is gemaakt is naar mijn oude adres gegaan (dit was het adres bekend bij schuldeiser Vakantieveilingen). Ik heb dus geen brieven ontvangen en sta nu voor gigantisch hoge kosten en wil dit aanvechten. Maak ik een kans met het argument dat ten onrechte het oude adres is gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Nee, een incassobureau heeft geen inzage in de GBA. Een incassobureau doet simpelweg niets anders dan jou proberen te laten betalen en die zorgen weg te nemen bij het bedrijf waar je die schuld hebt.

Dus als jij verhuist is het je eigen verantwoording om te zorgen dat of het incassobureau of het bedrijf waar je die spullen hebt gekocht weten wat je nieuwe adres is. Geef je dat adres niet door en je krijgt de brieven niet dan kun je dat niet verwijten aan het incassobureau. Eventueel had je gebruik kunnen maken van de verhuisservice van TPG zodat je de post aan je oude adres op je nieuwe adres had ontvangen.

Wel zou je het incassobureau kunnen vragen om schappelijk met de rekeningen om te gaan omdat je door een verhuizing die brieven niet of pas laat had ontvangen.

Een gerechtsdeurwaarder heeft wel toegang tot de GBA.

In het stuk van de Ombudsman staat het uitgebreid uitgelegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: Jij hebt dus schulden gemaakt bij een bedrijf terwijl je niet meer op het adres woonde dat zij van je hadden. Waarschijnlijk staat in de voorwaarden van het bedrijf dat jij verplicht bent om juiste informatie te verschaffen (o.a. je adres). Als het bedrijf/incassobureau willen kunnen ze je zelfs nog vervolgen wegens poging tot oplichting.

Nu zul je dat niet bedoeld hebben of geprobeerd hebben (kan me voorstellen dat je er niet aan hebt gedacht om het adres te wijzigen). Maar houdt er rekening mee dat de kans aanwezig is dat het incassobureau met die gegevens in het achterhoofd niet geneigd is om water bij de wijn te doen