Kan een werkgever van zijn werknemers verlangen van salaris af te zien om de zaak te redden?

10 vaste medewerkers worden voor de keus gesteld ,of afzien van ( voorlopig) 1 maand salaris en opschorten van vakantiegeld , of ontslag met wederzijds goedkeuring.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dit is wettelijk niet toegestaan.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is inderdaad wettelijk niet toegestaan. Houd er wel rekening mee, dat mocht het bedrijf failliet gaan, je waarschijnlijk helemaal naar je geld kan fluiten
ronron1212
9 jaar geleden
wat is niet toegestaan ontslag?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Kijk uit dat je geen ontslag neemt met wederzijdse goedkeuring want dan kun je naar een uitkering fluiten want dan ben je verwijtbaar werkloos en dus geen recht op uitkering. Als het bedrijf failliet gaat neemt het UWV de opzegtermijn over en betaald het loon gedurende de wettelijke opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt wat PoppeSchuitema zegt: niet meewerken aan wederzijds goedvinden, want je krijgt geen WW of bijstand meer.
Antoni
9 jaar geleden
PoppeSchuitema en pokemon, wanneer er in overleg met (advocaten van) beide partijen een beëindingsovereenkomst is opgesteld en ondertekend en waneer die voldoet aan de eisen die het UWV daaraan stelt, dan kan men wel WW ontvangen. Op http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/krijg_ik_ww_na_mijn_ontslag_met_wederzijds_goedvinden.aspx is dit te lezen: "Krijg ik WW na mijn ontslag met wederzijds goedvinden? Zijn u en uw werkgever het eens over uw ontslag? En hebben u en uw werkgever de beëindigingsovereenkomst ondertekend? Ga dan direct op zoek naar ander werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV. Als u WW aanvraagt, bekijkt UWV: - of het ontslag uw eigen schuld is. Bijvoorbeeld omdat u zich ernstig heeft misdragen.
- of in de beëindigingsovereenkomst rekening is gehouden met een opzegtermijn of een ontslagvergoeding. Is het niet uw eigen schuld dat u werkloos bent? En heeft uw werkgever u gevraagd om akkoord te gaan met uw ontslag? En is er genoeg rekening gehouden met een opzegtermijn of een ontslagvergoeding? Dan heeft dat geen nadelige gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering. U hoeft dus ook niet te protesteren tegen uw ontslag om een WW-uitkering te krijgen. Twijfelt u of u akkoord gaat met het voorstel van uw werkgever? Overleg dan eerst met uw rechtsbijstandverzekeraar, het Juridisch Loket, de vakbond of een advocaat." Handige informatie voor de vraagsteller Nieuwpoort is nog te vinden op onder meer deze website: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/mijn_werkgever_kan_mij_niet_meer_betalen.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni, ik zou niet weten waarom ik het goed moet vinden dat ik ontslagen ben, zo maak je het het bedrijf alleen maar makkelijk die anders wellicht een ontslagvergunning moet aanvragen. Gewoon nooit doen, al is het alleen maar voor de zekerheid.
gvrox
9 jaar geleden
@pelle : het is een vrij normale gang van zaken , en je maakt het inderdaad het bedrijf gemakkelijk maar ook jezelf (geen langdurige procedures en de ontslagvergoeding kan gunstiger uitpakken dan na een gang naar de rechter). Zo lang je de vaststellingsovereenkomst goed laat controleren door een juridisch adviseur loop je geen risico dat je een uitkering misloopt.
Antoni
9 jaar geleden
Pelle, wat gvrox schrijft, klopt. Soms zijn er de belangen van de twee betrokken partijen in de loop van de tijd zo van elkaar gaan verschillen, dat in goed overleg wordt besloten niet met elkaar verder te gaan. Een beëindigingsovereenkomst afsluiten is dan een nette manier om de wegen te scheiden.