Moet je betalen om lid te zijn en/of worden van een studentencorps? Zo ja, hoeveel gemiddeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K
SimonV
9 jaar geleden
Gemiddeld betaal je zo’n € 150,- per jaar aan contributie. Maar daarbij kunnen nog kosten komen als kampkosten, feestjes & diners, persoonlijke drankrekening, jaarclubrekening, eventueel dispuutsrekening, soms wordt er een avondje drank voor de ouderejaars betaald. Bij sommige corpsen kun je korting krijgen als je de kosten niet kunt betalen.

Antwoorden (1)

Ja, zoals bij elke verenging waar je lid van wilt worden betaal je contributie. Deze wordt gebruikt voor de vaste kosten die ieder jaar terugkomen. Denk hierbij aan de huur van een sociëteitsruimte, wellicht alvast een bijdrage aan de kosten voor een dies natalis (de verjaardag van de vereniging waarbij vaak een groot gala wordt gegeven). De commissies die moeten worden betaald (een corpsfotograaf; feestcommissie; het bestuur), zij krijgen vaak geen 'loon' maar wel een bijdrage aan wat ze doen. Wellicht moet de fotograaf een fotoalbum/fotoDVD maken, daar zijn kosten aan verbonden. Het bestuur gaat vaak op bezoek bij andere besturen en hun reiskosten zitten vaak bij jouw contributie in.

Hoeveel deze contributie is verschilt per corps. Ik betaal zelf iets meer dan €120,= en ben lid van een klein corps. Voor het lid worden heb ik ook moeten betalen: ontgroend worden kost geld. Ik kreeg eten en drinken bijvoorbeeld. Dit kostte me 5 jaar geleden €50,= Maar ook dit kan verschillen per corps.
Het ene corps is exclusiever dan het andere en zal een selectie maken in nieuwe leden door bijvoorbeeld hogere kosten te hebben. Het zou me niet verbazen als er corpsen zijn waarbij je meer dan €300,= per jaar betaalt aan contributie.
Hoeveel je betaalt kan ook verschillen wat voor een lid je bent. Ikzelf ben straks 6ejaars en betaal dan minder (omdat men verwacht dat men vanaf het 6e jaar niet meer overal bij aanwezig is. Bijvoorbeeld bij weekenden).

Verder heb je nog de losse posten: je drinkt wat op de sociëteit, je gaat een weekend weg en betaalt achteraf een deel van de huur van de locatie en van het eten of je doet een ramactie (een actie waarbij je bij een bevriende vereniging iets of iemand meeneemt), dan betaal je mee aan de benzinekosten.

Ik betaal per maand gemiddeld €30,= aan het corps waar ik op zit. Ik weet vrij zeker dat dit heel weinig is en dat je ook makkelijk corpsen kan vinden waar je €300,= per maand betaalt. Maar dat heeft ook met jezelf te maken: hoeveel drink je, hoe actief zal je zijn en hoeveel contributie wordt er gevraagd.