hoe verwerk je vooruitbetaalde en nog te betalen bedragen op de balans?

Ik kom steeds in de war met deze twee posten. Wanneer moet bij deze twee posten nou debiteren en wanneer crediteren.

9 jaar geleden
63K

Antwoorden (2)

Vooruitbetaalde bedragen zijn bezittingen (het is een bedrag wat jij terug kan vorderen) die moeten dus op de activa-zijde (= debet zijde = linkerzijde) van de balans komen.

Nog te betalen bedragen zijn schulden, die moeten dus op de passiva-zijde (= credit zijde = rechterzijde) van de balans komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Vooruitbetaald kan net zo goed een post zijn die over het jaar heen al betaald is.
Vooruitbetaalde: debet op de balans. Je kunt dit misschien makkelijker onthouden als je de tegenrekening erbij onthoudt: kas of bank. Het banksaldo wordt lager als je iets vooruitbetaalt (bank wordt gecrediteerd). Om de journaalpost in evenwicht te krijgen moet 'vooruitbetaalde bedragen' worden gedebiteerd. Als je deze onthoudt, weet je ook al dat 'nog te betalen' credit wordt geboekt bij het ontstaan.

Het is maar een hulpmiddel bij het onthouden in de categorie 'in het voorjaar gaat de klok vooruit".

Vooruitbetaalde/nog te ontvangen bedragen: debet boeken
Vooruitontvangen/nog te betalen: credit boeken
Computoon