Ben je verzekerd van het feit dat je geld tot 100.000 euro veilig is bij een spaanse bank?

Dit vind ik op internet:
Hierdoor valt uw spaargeld onder het Spaanse depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel garandeert tegoeden tot maximaal 100.000 euro, per persoon en per instelling. Dit geldt voor alle particulieren, ongeacht het aantal rekeningen.

Maar dit ook:
De keuze om uw spaargeld bij een Spaanse bank neer te zetten hangt af van uw vertrouwen in het nakomen van de spaargarantie door de Spanjaarden. Durft u er vol vanuit te gaan dat u uw spaargeld moeiteloos vergoed krijgt als de bank in Spanje failliet zou gaan?
Stel dat het gebeurt: een faillissement van de Spaanse bank waar uw geld staat. Dan zult u een beroep moeten doen op het Spaanse depositogarantiestelsel. Afhankelijk van het kanaal dat u heeft gebruikt voor het openen van uw spaarrekening of deposito kunt u daarbij wel of geen ondersteuning verwachten. Zonder ondersteuning zult u zelf moeten communiceren met de Spaanse overheid over het terugkrijgen van uw spaargeld.

een jaar geleden
in: Bankieren
1.9K
tinus1969
een jaar geleden
Waar heb je dit gevonden op internet?

Antwoorden (2)

Je hebt recht op maximaal € 100.000,- als een Spaanse bank omvalt. Daarvan ben je verzekerd.

DNB:
Buitenlandse banken kunnen op meerdere manieren actief zijn in Nederland. De manier waarop ze actief zijn, bepaalt door welke depositogarantie uw geld bij deze buitenlandse bank is beschermd.
- Sommige buitenlandse banken zijn actief via een zogenaamde dochteronderneming. De bank beschikt dan over een Nederlandse bankvergunning. In feite is dan sprake van een Nederlandse bank. Het geld bij deze bank wordt dan ook beschermd door de Nederlandse Depositogarantie.
- Een buitenlandse bank kan in Nederland ook actief zijn zonder hier een dochteronderneming op te zetten. De bank is dan actief via een bijkantoor of een grensoverschrijdende dienst. In deze situatie wordt uw geld bij de bank beschermd door het land van waaruit deze bank actief is.
Wanneer uw geld wordt beschermd door een depositogarantiestelsel uit een ander land, kan het langer duren voordat u uw geld terugkrijgt na het faillissement van een bank. De Nederlandse Depositogarantie garandeert voor klanten in Nederland een uitkeringstermijn van 10 werkdagen, waarbij u via DigiD eenvoudig uw geld kan terugkrijgen.
Bent u klant van een bijkantoor van een buitenlandse bank in Nederland, dan is mogelijk meer tijd nodig om uw geld terug te krijgen. De vergoeding verloopt dan wel via DNB.
Bent u klant van een buitenlandse bank die in Nederland actief is via een grensoverschrijdende dienst, dan verloopt de vergoeding volledig via het buitenlandse depositogarantiestelsel. De procedure is dan mogelijk minder eenvoudig.

Zonder ondersteuning zul je dan inderdaad zelf moeten communiceren met de Spaanse overheid of de Banco de España over het terugkrijgen van het spaargeld.
een jaar geleden
Niesje1973
een jaar geleden
Dank je, het betreft de Openbank.
SimonV
een jaar geleden
Ook bedankt voor je vraag, ik ben zelf door het uit te zoeken iets minder huiverig geworden bij een buitenlandse bank te sparen. Ik kan me niet voorstellen dat bij omvallen van de bank er niet een Engels (instructie)formulier beschikbaar komt voor alle spaarders in Nederland, Duitsland en Portugal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbank Toch zou ik momenteel liever kiezen voor sparen bij Centraal Beheer: die geeft 0,80% rente, Openbank 1,10%. https://www.kritische-anleger.de/openbank/tagesgeld/
Ja, je hebt recht op 100K via het Spaanse depositogarantiestelsel.
Het probleem is niet ‘gelijk hebben maar gelijk krijgen’. Om zo nodig je spaargeld terug te krijfen moet je Spaanse formulieren in het Spaans invullen.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Dat is niet zeker. Het kan zijn dat je bij de Banco de España het aangifteformulier ook in het Engels kunt invullen, mocht de situatie zich voordoen. Eventueel kun je hier nu al (in het Engels) naar vragen:
https://app.bde.es/gnt_seg/en/contacto?a=9CDTtUoeX4xUKvAoR7JxOclJ0gVFMq0A
tinus1969
een jaar geleden
Hoe dan ook, de kans dat je in het Nederlands kunt communiceren is klein.