Mag een incassobureau dagvaarden zonder toestemming van het bedrijf dat ze de opdracht hebben gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een incassobureau kan worden ingeschakeld als je je schuld niet op tijd betaalt. Het incassobureau zal namens de schuldeiser het bedrag proberen te innen. Een incassobureau heeft geen wettelijke status, terwijl een deurwaarder deze wel heeft. Een incassobureau mag geen officiële documenten zoals een dagvaarding uitbrengen.
Iedereen kan een incassobureau beginnen. Hiervoor bestaan geen wettelijke vereisten.
Bij klachten over incassobureaus: Als het incassobureau is aangesloten bij de NVI, kun je de geschillenregeling van de NVI gebruiken om een klacht in te dienen.
Als het incassobureau niet is aangesloten bij de NVI, kun je je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Het beste antwoord

Ja, dat mogen ze. Op voorwaarde dat dit gedaan wordt door een gerechtsdeurwaarder.

Een incassobureau spreekt met het bedrijf dat de vordering tegen jou uit handen geeft een traject af wat ze gaan bewandelen. Als daar in is afgesproken dat men eventueel stappen neemt als dagvaarding dan hoeft het bedrijf daar geen aparte toestemming meer voor te geven.

Als het zo is dat jij inmiddels je schuld aan dat bedrijf hebt betaald en dat rechtstreeks aan dat bedrijf hebt gedaan (dus niet aan het incassobureau) dan kan het zijn dat het bedrijf zijn claim inmiddels heeft laten vallen maar dat het incassobureau nog wel kosten heeft dat ze op je willen verhalen. In dat geval is de opdrachtgever dus het incassobureau zelf. En die mogen zelf bepalen of de deurwaarder wordt ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Als de wanbetaler de incassokosten niet betaalt, zal de opdrachtgever voor de incasso ze uiteindelijk voor zijn rekening moeten nemen.

Andere antwoorden (1)

Een dagvaarding is een officiele brief waarin je opgeroepen wordt om op een bepaalde datum en tijd vanwege een in die brief genoemde reden voor een rechter te verschijnen.

Alleen een gerechtsdeurwaarder kan zo'n dagvaarding betekenen en die handelt in opdracht.

Een 'gewoon' incassobureau kan dat niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
(Op een dagvaarding zoals die wordt uitgebracht door een gerechtsdeurwaarder staat een logo van een oranje leeuw.)
Computoon