Wat is groene stroom en wat is grijze stroom?

Hallo,

Ik vraag me af wat groene stroom is en wat grijze stroom.
Mijn buurvrouw raadt mij groene stroom aan, maar ik weet eigenlijk niet wat dat inhoud. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan?
Ik heb zelf denk ik grijze stroom, ik heb echt geen idee.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Technisch gezien is er geen verschil tussen groene en grijze stroom. Jouw apparaten zullen er niets van merken. Sterker nog, hoe goed de meetapparatuur ook is die je huurt van het beste laboratorium ter wereld, zij zullen op jouw aansluiting geen enkel verschil kunnen meten tussen groene en grijze stroom. Dat komt doordat dat verschil er niet is.

Wat wel verschilt, is de manier waarop de stroom is geproduceerd.

Groene stroom is stroom die uit hernieuwbare bronnen komt. Dat is stroom uit windkracht, waterkracht, en zonne-energie. Grijze stroom daarentegen komt uit bronnen die opraken: gas, olie, kolen, uranium.

Toegevoegd na 3 minuten:

In de praktijk hebben we één stroomnet. Groene en grijze stroom worden allebei via datzelfde stroomnet naar de verbruikers geleid. Als jij groene stroom koopt, kun je dus niet zeggen dat "jouw" stroom echt groen is, want alles is gemengd.

Wat er gebeurt is puur administratief. In een administratie wordt bijgehouden hoeveel stroom grijs of groen is, en dat wordt dan netjes verrekend. Als er dus veel consumenten (en bedrijven) groene stroom kopen, zullen er uiteindelijk meer energiecentrales komen die stroom opwekken uit de genoemde "groene" bronnen.

Als jij dus voor groene stroom kiest, geef je daarmee een signaal af. Je stemt als het ware voor meer "groen" opgewekte stroom en voor minder "grijs" opgewekte stroom.

Het ligt dus puur aan jouw portemonnee en aan het signaal dat je eventueel wilt afgeven, of je voor groene of grijze stroom kiest. Voor de kwaliteit van de stroom maakt het niet uit, je merkt er verder dus niets van.

Cryofiel