Kan je zelf berekenen hoeveel je ongeveer per maand kwijt bent aan pensioenpremie?

Stel iemand verdient 3000 bruto per maand. De pensioengrondslag is pensioengevend salaris -/- franchise. Het pensioengevend salaris is het jaarsalaris inclusief vakantiegeld, de franchise is 13.449.
Het premiepercentage is 7.8% en de eigen bijdrage werknemer is 4% van de pensioengrondslag.
Kan je zelf op basis van deze cijfers berekenen hoeveel pensioenpremie er ongeveer van je loon afgaat per maand?
Zoja, hoe bereken je dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (2)

3000 * 12 * 1, 08
Op die uitkomst 13.449 in mindering brengen.
Het bedrag dat je dan overhoudt * 4 procent.
Als je die uitkomst deelt door 12 heb je het maandbedrag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het vakantiegeld ben ik uitgegaan van 8 procent, het wettelijke (minimum)percentage.
Huiswerkopdracht: verklaar waarom er een franchise in mindering gaat :-)
Computoon
9 jaar geleden
Dat is natuurlijk afhankelijk van de details, maar dat zal bruto rond de 1022 euro per jaar liggen, dat is ongeveer 85 euro per maand.

Eigen bijdrage = (4/100)*(3000*13-13449)/12
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Waarom 3000 * 13?
Computoon
9 jaar geleden
Ah, zie het al... benadering vakantiegeldbijtelling