zorgverzekering afsluiten

Mijn vraag is de volgende,
Iemand verblijft voor 1 jaar lang in het buitenland,en heeft daar een verzekering voor ziektekosten.
Nu is die persoon psygisch in de war geraakt,(was in het verleden afgekeurd en zat in de WAO)
Er word nu tegen deze persoon gezegd o.a. door zijn werkgever dat hij terug moet keren naar Nederland,zich moet verzekeren,en zich moet laten opnemen in een psychiatrische inrichting.
Nu is mijn vraag,kan je een verzekering afsluiten op bijv. maandag en je dinsdag op laten nemen,of word je uitgesloten van behandeling omdat je voor die tijd ook al niet verzekerd was in Nederland,en dan bedoel ik dat jaar dat deze persoon in het buitenland verbleef.
Wie o Wie ,weet het antwoord hierop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

als dat zo gebeurd wel, vanaf het moment dat je verzekerd bent moet je verzekering vergoeden. Hoewel de zorgverzekeraar je een aantal vragen stelt. Ben je eerlijk dat je je laat opnemen, kunnen ze je weigeren, en ben je oneerlijk, maar kunnen ze bewijzen dat je het geweten hebt, dan kunnen ze je er alsnog uitgooien. Waarom niet gewoon via zn huidige verzekering trouwens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand uit het buitenland terugkeert naar Nederland en zich weer inschrijft in de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie), is deze persoon VERPLICHT om minimaal de basisverzekering af te sluiten. Wanneer iemand niet de GBA staat ingeschreven zijn er een paar uitzonderingen om toch de basisverzekering te hebben, anders krijg je geen basisverzekering.

Voor de basisverzekering mogen geen uitsluitingen worden gedaan vanuit de verzekeraar. De verzekeraar mag wel om een medische verklaring/keuring vragen bij aanvullende pakketten. Dit komt vaak regelmatig voor bij de meest uitgebreide pakketten, iemand die bijvoorbeeld een grote gebitsrenovatie nodig heeft, zal bij de meeste verzekeraars niet de hoogste tandartsaanvulling af kunnen sluiten.

Is deze persoon verzekerd in het land waar hij/zij is, of via een E-101 verklaring (Expat naar verdragsland)?

Je kan niet zomaar bij een psychiatrische inrichting naar binnen lopen, daar zal een verwijzing van een psycholoog aan vooraf moeten gaan.

Mocht je nog meer willen weten, stuur mij dan even een PB.

Toegevoegd na 29 minuten:
Voor de duidelijkheid nog het antwoord, in theorie zou het mogelijk zijn om maandag de verzekering te sluiten en dinsdag in de kliniek te zitten. Als de indicatie van de psycholoog hier voldoende voor is en er een behandelplan is opgesteld en goedgekeurd door de verzekeraar kan dit.

In de praktijk duurt het natuurlijk langer dan 1 dag om een medische indicatie te krijgen en een behandelplan op te stellen.

Dus in de praktijk gaat het niet lukken.