Wat zijn tarificatie kosten?

Ik heb gemerkt dat er plotseling geld van mijn rekening is verdwenen, met de vermelding van "Tarificatie kosten gelinkt aan uw geweigerde orde van **datum**". Wat zou dit kunnen betekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Aan wie is het geld overgemaakt? Hoeveel geld is het (ongeveer)? Herken je de datum en de geweigerde order?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen rekeningnummer of naam vermeld. Het is €4,50 en ik heb nog niets teruggevonden over die datum of ordernummer.
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je afspraken over kosten deling bij een geleverde opdracht of bank afspraken?

Het beste antwoord

Als het je niet bekend is wie de incassant is en je ook niets besteld hebt of geannuleerd dan zou je te maken kunnen hebben met een zgn. 'spook-incasso'.

Dit zijn automatische afschrijvingen van bankrekeningen met een dermate klein bedrag dat het de rekeninghouder of niet opvalt, of simpelweg negeert.
Dagelijks worden door criminelen op deze manier vele duizenden tot honderdduizenden euro's buitgemaakt zonder de kans te hebben dat ze gepakt worden.
Criminelen maken hierbij gebruik van gestolen bankrekeninginformatie die op internet te koop staan en het feit dat banken vrijwel nooit een waterdichte controle uitvoeren op het automatische incasso verkeer. Dus van de bijvoorbeeld 1000 illegale incasso opdrachten worden er meer dan 80% zonder meer uitgevoerd zonder enige controle daarop. Die paar honderd incasso's die dan geweigerd worden hebben verder ook geen gevolgen voor de crimineel.

Het beste kun je de betaling gewoon storneren, het geld wordt dan op je rekening teruggeboekt. Verder kun je de bank hierover informeren en vragen of zij een onderzoek kunnen doen naar de incasseerder. Meestal levert zo'n onderzoek niets op maar het kan zeker geen kwaad om scherp te blijven.

Verder dien je dus altijd alert te blijven met wat er op je bankrekening gebeurt. En als je een incasso niet vertrouwt, dan gewoon een storneringsopdracht geven.

Toegevoegd na 13 minuten:
In dit geval: 'tarificatiekosten'... Vaak gebruiken criminelen vage omschrijvingen voor de incasso die nogal officieel overkomen.
De truc is dan om de getroffene te laten geloven dat het een terechte incasso is.

Het begrip tarificatie kosten is zo'n vaag begrip. Het zou kunnen duiden op de kosten die gemaakt zijn om een tarief vast te stellen.

Maar nogmaals, als de incasserder je verder onbekend is dan storneer het afgeschreven bedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat om speciale kosten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een online bericht hierover gestuurd naar mijn bank. Hoe kan je een bedrag storneren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je over internet bankieren beschikt dan is er ergens in het bankprogramma een mogelijkheid om een betaling terug te boeken.
Raapleeg de helpfunctie in het programma om uit te vinden hoe dat bij je bank moet. En anders kun je altijd de klantenservice hierover bellen en vragen wat je moet doen om een bedrag terug te boeken.