Hoe kun je berekenen wat de kostprijs van een kopje koffie is?

Ik werk op een woonvorm in de psychiatrie.
Daar hebben we een inloop huis waar mensen een bakje koffie kunnen drinken. De bewoners moeten hier zelf hun koffie betalen. Er mag geen winst gemaakt worden. Ze betalen nu 15 cent per kopje.
Aangezien de koffie e.d. duurder geworden is zijn we overgestapt naar goedkopere koffie. De meeste bewoners vinden deze koffie niet lekker. Nu willen we hun eventueel meer laten betalen voor de koffie om zo een ander merk te kopen.Maar hoe reken je nu uit wat het per kopje kost.

Toegevoegd na 40 minuten:
dan ook helemaal compleet, ook suiker koffiemelk, filterzakjes. en afschrijven koffiezetapp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen deze beschermde woonvorm ( 15 jaar geleden) gekomen is heeft men er toen voor gekozen om de clienten koffie ,thee en koeken te laten betalen in het inloophuis.
Er wonen op verschillende plaatsen clienten met een psychiatrisch ziektebeeld. Met als uitgangspunt terugkeren in de maatschappij of in elk geval goed te functioneren in het dagelijkse leven.
En de realiteit is nu eenmaal dat er voor dingen betaald moet worden. Toen was het eigenlijk therapeutisch en was het bedrag idd symbolisch.
Er kwam maandelijks een vast bedrag binnen van de GGZ, nu is dat stopgezet en moet het gewoon van het koffiegeld betaald worden.
Net als overal in de zorg moet in bij de GGZ ook bezuinigd worden.
We zijn nu opzoek naar een duidelijk omschrijving van de kostprijs van koffie en kunnen niet klakkeloos de prijs verhogen.
Je kunt niet zomaar iets verhogen zonder duidelijk uit te leggen waarom.

Het beste antwoord

Hoe ben je eerst aan 15 cent gekomen?
Als dat ongeveer als onderstaand is dan is het aanpassen van de prijs van koffie of enig ander onderdeel in de berekening en je hebt je kostprijs.

Allereerst het koffiezet apparaat:
Koffiezetapparaat gekocht voor 80
gaat 3 jaar mee =3x355 dagen
3 keer zetten per dag 3x3x355= 3195 keer zetten tijdens de verwachtte levensduur van het apparaat.
Deel het aankoopbedrag van 80 met het aantal keren gebruik en je krijgt 0,03 per keer gebruik.
Zo is stroomgebruik ook uit te rekenen.

De berekening wordt dan:
Koffie € 6,-
Suiker 2,-
Koffiemelk 2,- (2x1,-) (je gebruikt 2 x koffiemelk
op 1 pak koffie)
Filter 1,-
Gebruik 0,03
Totale kosten € 11,03

Deel dit bedrag door het aantal kopjes koffie (turfen) dat je uit een pak haalt en je hebt je kostprijs.

Stel dat je 100 kopjes uithaalt dan kost je koffie 11,03 : 100 = 0,1103 eurocent.

Tel hierbij kosten van 1 beker op en je hebt een juister beeld.
Als je de personeelskosten van de duur van het zetten van koffie in de berekening meeneemt dan zal je zien dat het het bedrag schrikbarend veranderd.

Bovenstaande opstelling is in excel te maken waarmee je makkelijk wijzigen kan invoeren en uit laten rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De prijs van het pak delen door het aantal liter koffie die je kan zetten van de inhoud (2 euro per pak van 500 gram / 2 liter = 2 / 2 = 1 euro per liter) dan het aantal kopjes berekenen dat je uit een liter haalt (bijvoorbeeld 5 kopjes per liter = 1 euro / 5 = 20 cent per kopje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt
o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk dat moet er wel bij.
Alles voor de koffie wordt betaald van de inkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kun je op dezelfde manier berekenen, alleen water zou ik buiten beschouwing laten want dat kost nog geen cent.
Zie ook het bijbehorende plaatje.

De prijs van een kop koffie bestaat uit meer dan de ingrediënten en de koffieapparatuur. Om een goed beeld van de kosten te krijgen moet u de tijd toevoegen die het kost om de koffie te maken, de schoonmaaktijd, de verspilde koffie en de onderhoudskosten, de afschrijving van de machine, de financieringskosten, koffiefilters en andere elementen van de kostprijs die u niet direct ziet. Ook diefstal is helaas een kostenpost die
u moet incalculeren. Met al deze 'verborgen
kosten' moet rekening worden gehouden!

Koffie moet echter niet alleen gezien worden als een extra kostenpost, maar liever als een manier om uw omzet te verbeteren en de klantentevredenheid te vergroten. Dus in plaats van uw koffieleveranciers te vergelijken op kosten, kunt u beter kijken hoe een leverancier positief kan bijdragen aan hogere omzetresultaten. Lees hier meer over verkooptips. Douwe Egberts biedt een volledig transparant inzicht in de kosten per kop koffie en draagt bij aan betere resultaten van uw koffieverkoop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keer de duurdere koffie kopen en kijken hoeveel kopjes daaruit krijgt. Dan de prijs delen door het aantal kopjes. Zelfde geldt voor de melk e.d. Voor de afschrijving zul je eerst de levensduur van het apparaat moeten bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is dat bij bezuinigingen ZELDEN wordt gekeken naar gemaakte kosten per artikel en betalingen daar tegenover.
Men komt simpelweg aan het eind van het jaar of maand geld te kort of denk het zuiniger te kunnen doen.

Ineens een pak goedkopere koffie kopen zie je meteen aan de kassa maar in werkelijkheid betaal je daar waarschijnlijk per kopje 2 cent meer voor. Je zou buiten het geld ook de toegevoegde waarde kunnen vermelden: betere leefkwaliteit (althans de ervaring ervan) en tevreden mensen.
Dit is moeilijk te meten maar kan wel in een rapportje gezet worden als je TOCH bezig bent alle kosten op papier te zetten.