Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk af en toe bij twee bedrijven, ik krijg netto uitbetaald (ong. 4000/jaar). Moet ik nog belasting afdragen of kan ik wat terugvragen? en hoe?

Ik geef mijn belastingaangifte en totaal inschatting aan loon standaard op bij de belastingdienst aan het einde van het jaar.
Is het niet zo dat ik nog belasting moet afdragen of juist terug kan krijgen omdat mijn inkomsten zo laag zijn (ongeveer 4000/5000 per jaar)? Het verschil is: netto 14e en bruto 18e uurloon, zou ik dit niet gedeeltelijk kunnen terugvragen?
Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
880

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kunt zeker proberen om iets terug te krijgen. Daarvoor doe je aangifte inkomstenbelasting via de site van de belastingdienst.
Is vrij makkelijk, je kunt daar je 2 lonen opgegeven. Je hebt er wel een jaaropgave bij nodig. Je kunt het zelfs van een aantal jaren geleden terugvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van elk bedrijf heb je over elk jaar dat je er hebt gewerkt een jaaropgave nodig. Het daar verdiende inkomen wordt opgeteld bij je andere loon/inkomen. Het kan dus ook zijn dat je moet bijbetalen.
Als je facturen stuurt en dus als als zelfstandige te boek staat dan wordt het een ander verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het door jou genoemde bedrag krijg je alle betaalde belasting terug. Door de heffingskortingen zijn de inkomsten tot circa € 6500 'belastingvrij' Als er geen belasting is ingehouden, krijg je natuurlijk ook niets terug.

Als je niet in loondienst bent, maar resultaatgenieter (ROW - overige inkomsten zoals freelance inkomsten) krijg je nog een aanslag premie ZVW (zorgverzekeringswet) van circa € 250 - 5,65% van je inkomen

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is niet duidelijk of je de gewone aangifte bedoelt of de voorlopige aanslag. Als je de VA2012 indient, komt de te betalen belasting over dit bedrag uit op € 0. En krijg je een aanslag ZVW van ruim € 200 (ZVW percentage ROW is voor 2012 - 5%)
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding