Mag een werkgever contact verbieden met collegas wanneer je ziek bent?

Sinds twee maanden zit ik helaas ziek thuis, ingestort, depressie. Mijn werkgever heeft er gelijk de eerste week een mail uit gedaan naar al mijn collegas dat zij geen contact met mij mogen opnemen, zowel werk als Prive gerelateerde zaken. Ik heb hier erg veel verdriet van. Ik heb hem gemaild dat ik het hier niet mee eens ben en dat ik deze mail graag gecorrigeerd zou zien, aangezien ik het erg fijn zou vinden om medeleven of oppeppend contact te houden met mijn fijne collega's. Mijn vraag is dus; mag een werkgever dit zomaar zonder reden doen (er is totaal geen sprake van een conflict).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt belachelijk, Dieneke, met privé-gerelateerde zaken heeft hij niets te maken, privé is privé. Zakelijk gezien, kan hij dit natuurlijk wel zeggen, maar of je collega's jou thuis zouden vervelen met die werkverhalen...
Je zit al twee maanden thuis, wil je beweren dat nog niemand iets heeft laten horen? op bezoek is geweest?
Ook niet via FB misschien? Je zou de bedrijfsarts hiernaar kunnen vragen, daar zul je toch af en toe moeten verschijnen? Neem dan wel iemand mee, als getuige en als steun/hulp, je weet nooit...
ItisILeClerc
10 jaar geleden
jij en je collegas bepalen of en welke contacten er tussen jullie zijn
jullie werkgever staat daar volledig buiten
Castle
10 jaar geleden
Er is geen wet, statuut of wat dan ook die de werkgever toestaat zoiets te doen. Met privézaken heeft hij helemaal niets van doen in dit geval. Vraag hem maar eens wat hem het recht geeft zoiets te doen!
Summo
10 jaar geleden
Wat ontbreekt in je verhaal was de reactie van je werkgever op jouw verzoek dit bericht ongedaan te maken. Het zou nl zo kunnen zijn dat hij dit deed om jou te beschermen. Het komt echt ook heel veel voor dat mensen die ingestort zijn even niets maar dan ook niets met het werk en/of de collega's te maken willen hebben. Om tientallen telefoontjes van belangstellende collega's telkens af te wijzen is heel vervelend en heel confronterend en dat doen mensen vaak niet en dan voelen ze zich nog rotter.
In dat geval is het juist fijn als de werkgever wat "rust" voor je regelt. Omdat je schrijft dat er geen conflict is vraag ik me af of er niet zo iets aan de hand kan zijn (al is het wel dom om die mail dan zonder overleg met jou gelijk uit te sturen maar heel misschien was het gewoon goedbedoeld). Het enige is volgens mij hem vragen wat het doel precies was van die actie (of dat door iemand anders laten vragen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties, ik heb mijn werkgever inmiddels drie weken geleden gemaild met de vragen; wat zijn doel was van de mail, waarom niet geïnformeerd is naar mijn behoeftes, e.d.. tot op heden heb ik niets vernomen terwijl ik via via heb gehoord dat zijn secretaresse hem wel een reminder heeft gestuurd om mij te antwoorden. Er zijn twee collega's die wel contact met mij hebben gezocht, toen een van hen dit aan hem melde zei hij dat wanneer zij dan zo graag contact met mij wouden ik ook maar hun loon moest betalen en hun werkgever moest worden, hij heeft haar afgebrand en begon vervolgens zelf te huilen, omdat zijn vertrouwen zou zijn geschaad. Nogmaals voor mijn ziekmelding is er nooit geen conflict geweest, tot mijn man mij ziek melde, toen vertelde hij dat hij geen verzuim verzekering had en dat dit hem veel geld kost en dat hij erg teleurgesteld in mij was omdat ik de organisatie in de steek laat... Ik kies er niet voor om ziek te zijn, ik zou niets liever willen dan gewoon weer lekker aan het werk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien @Dieneke is het verstandig om naar een Juridisch loket te gaan en eens te informeren hoe het zit met een werkgever die geen "verzuimverzekering" heeft afgesloten?
Puur informeren naar de gevolgen daarvan voor jou.

Antwoorden (1)

Nee, je werkgever heeft totaal het recht niet contacten met je collega’s te verbieden.
Integendeel, hij zou je juist moeten stimuleren contact met je collega’s te blijven onderhouden. Je hebt nu alle steun nodig die je maar kunt vinden: hoe meer contact je met je werk (en de buitenwereld) kunt blijven houden, hoe kleiner de kans dat je nog verder in je depressie wegzakt.
Hopelijk kan je bedrijfsarts hem hiervan overtuigen.

Citaat:
"Het is belangrijk dat de leidinggevende ervoor zorgt dat de medewerker tijdens zijn afwezigheid betrokken blijft en geïnformeerd wordt over het ‘reilen en zeilen’ binnen de afdeling en de organisatie. Tenzij de medewerker hier absoluut geen prijs op stelt. Leidinggevenden die dit nalaten en weinig belangstelling voor hun medewerkers tonen, werpen een terugkeerdrempel op. De eerste zes weken zijn cruciaal in het bevorderen van de terugkeer.
Medewerkers, die tot het verplicht opstellen van een plan van aanpak (bij 8 weken ziekte) niets van hun leidinggevende en collega’s horen, hikken enorm tegen hun terugkeer aan en stellen (uit schaamte voor hun afwezigheid) alsmaar uit en zijn onnodig nog langer afwezig. Grote kans dat bij het samen opstellen van het plan van aanpak er weinig inbreng en initiatief is van de werknemer.
Aandacht tijdens de ziekte kan zowel schriftelijk als telefonisch plaatsvinden. Het is ook mogelijk de medewerker thuis te bezoeken of de medewerker verzoeken even ‘zijn neus’ op de afdeling te laten zien. De leidinggevende dient hier een trekkers- en coördinerende rol te vervullen bij het in contact blijven met de medewerker tijdens zijn afwezigheid."
SimonV
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Simon, ik snap die min niet. Gaf graag dubbele plus.
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het ook nooit ongemotiveerde minnen, krijg ze regelmatig in meervoud... Plus +