hebben we nog inkomen als me vader overlijd?

hallo ik ben 17 jaar ik woon met me zus en zusje en vader en moeder thuis
me moeder werkt niet en heeft ook nooit gewerkt krijgt dus ook geen inkomen

me vader (45 jaar) die is sinds 2004 (zwaar) gehandicapt een dwarslaesie
hij heeft tot 2004 bijna zijn hele leven gewerkt
ik weet dat hij een WAO uitkering krijgt
maar mijn vader heeft volgens verwachtingen niet lang meer te leven dat kan weken/maanden maar ook nog wel een en ik hoop meerdere jaren duren

maar mocht die dus overlijden hebben wij dan nog wel inkomsten?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als vader vóór zijn 65e zou komen te overlijden, krijgt je moeder waarschijnlijk 70% van het ouderdomspensioen van vader als nabestaandenpensioen. Het 'gewone' nabestaandenpensioen is zo'n 70% (als de ouder na 65 komt te overlijden) Als je vader voor z'n 65e komt te overlijden zal de uitkering mogelijk 70% x 70% = 49% zijn.

Dat is natuurlijk minder dan het sociaal minimum. Als vader zou komen te overlijden, is er in elk geval recht voor je moeder op een ANW-uitkering van de overheid. (weduwenuitkering) Ook als ze na 1949 is geboren en niet meer dan 45% arbeidsongeschikt is. Zolang er kinderen zijn jonger dan 18 jaar heeft ze recht op deze aanvullende uitkering. In totaal zal het inkomen op minimaal niveau zijn.

Als er geen ANW-inkomen is of onvoldoende inkomen is er (aanvullende) bijstand.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het inkomen niet op bijstandsniveau zit en er moet aanvullende bijstand komen,moet moeder dan niet gaan werken om haar inkomen aan te vullen?[als er werk is]
ronron1212
10 jaar geleden
ze zal inderdaad dan werk moeten zoeken