Wat ziet hypotheekverstrekker als marktwaarde? De taxatiewaarde of een aanschafprijs?

Ik koop een wbv huis met een taxatiewaarde van 155.000 maar als trouwe klant krijgt ik 15% korting dus betaal 13760.
Kan ik nu straks een hypotheek nemen van 155000 of van 131650?
De tekst op rijksoverheid.nl is niet echt duidelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedrag met korting is uiteraard 131750

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat hangt van je hypotheek verstrekker af. De meeste willen dat je zelf eigen geld inbrengt bij de koop prijs en zullen niet 100% financieren. Ze zullen die korting waarschijnlijk zien als eigen inbreng dus Max 90% lenen. Ook is je inkomen van belang, groeit dat of zit je al aan je verwachte Max. Hyptheek verstrekkers zijn markt partijen, er zijn wettelijke regels die ze naar eigen goed dunken zullen toepassen. Waarbij hun en jouw risico zo laag mogelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bank gaat altijd uit van de taxatiewaarde.
Daarom kan de koop van een huis soms ook niet doorgaan na de taxatie. Je kunt wel een prijs met elkaar overeen komen, maar als dit huis die prijs niet waard is, dan zal de bank ook niet zoveel willen lenen.
De bank wil zich altijd indekken voor het geval er dingen mis gaan.

Als jij dus minder betaald voor een huis dan dat het volgens de taxatie waard is, zal je dus geen probleem hebben met het verkrijgen van de hypotheek aangezien het huis toch meer waard is dan de hypotheek. Mits alle andere voorwaarden in orde zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad belangrijk om onderscheid te maken tussen wat je met je salaris kunt lenen (inkomsten/lasten-norm) en op basis van de woningwaarde (toets onderpandswaarde). Banken zijn tegenwoordig enorm aan die regels gebonden.

De bank zal voor verstrekking het dossier op orde willen hebben. Eén van de documenten die hiervoor niet mag ontbreken is de taxatie van het woonhuis. Als uit deze taxatie (die aan de vereisten van de bank moet voldoen) een woningwaarde blijkt van €155.000 dan kun je ongeacht het feit dat je korting krijgt 1,04*155.000 = 161.200 aan hypotheek krijgen o.b.v. de onderpandswaarde. Ervaring leert overigens dat taxateurs bij het aannemen van de opdracht reeds vragen naar de verkoopprijs en daar (hoe gek) in hun taxatie ook op uit komen mits er geen duidelijk waardeverminderende factoren blijken. Ook logisch, want ze bepalen de marktwaarde: het bedrag dat de markt er voor geeft is het bedrag dat jij zojuist overeengekomen bent met de verkopende partij. Zaak is dus dat je duidelijk vermeld dat je korting hebt gekregen en de werkelijke waarde dus substantieel hoger ligt.