Wat zijn de consequenties als een Nederlandse bank per ongeluk miljoenen naar je overmaakt?

Ben je verplicht het terug te geven, of is er een soort wet waardoor je alsnog een aantal procent van het bedrag mag houden?

LeonardN
2 jaar geleden
Houden :D. Als je de letter van de wet neemt kan het erop uitkomen dat je MEER moet terugbetalen dan dat je eraan overhoudt omdat je OOK de WETTELIJKE rente moet terugbetalen. De wettelijke rente is vaak HOGER dan de werkelijke rente. Ik neem aan dat een bank bij hun fout daar niet op gaat spelen als jij direct weer terugstort. Maar als het werkelijk om een groot bedrag gaat en je het bedrag niet terugstort voor een aanzienlijke tijd heeft de storter daar dus wel recht op. Ook kan de bank incassokosten gaan rekenen als je niet terugbetaalt binnen een bepaalde termijn. Je kan er dus hoogstens armer van worden dan rijker.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Wat op zich wel "gek" is. Als je als particulier een bedrag naar een verkeerd ieman over maakt, moet je ook hopen op de coulance van iemand dat die dat terug stort. En een bank geeft vaak geen gehoor omdat je dit zelf foutief hebt gedaan.
Echter als instelling lukt dat dus wel. Lijkt mij meten met 2 maten.
(bovenstaande maakt natuurlijk niets uit voor de werkelijkheid, ik vind het alleen gek).
LeonardN
2 jaar geleden
"Als je als particulier een bedrag naar een verkeerd ieman over maakt, moet je ook hopen op de coulance van iemand dat die dat terug stort." Nee toch?!
Zover ik weet geldt dat net zo goed voor banken/bedrijven als particulieren. https://www.absoluteadvocaten.nl/incasso/onverschuldigde-betaling
VOORBEELD
U wilt geld overmaken naar een bedrijf, een werknemer, een familielid of aan wie dan ook. U toetst echter per ongeluk het verkeerde rekeningnummer in. Degene die het bedrag ontvangt dient dit dan terug te betalen op grond van onverschuldigde betaling. Misschien dat ik iets zei wat je op het verkeerde been zette, maar ik heb nooit bedoeld dat dit alleen geldt voor banken en niet voor particulieren. Ik nam bank als voorbeeld omdat de vrager dat vraagt.

Antwoorden (2)

Je moet dat terug storten en je mag niets houden.
2 jaar geleden
Als je een bedrag ontvangt op je bankrekening, dat niet voor jou bestemd is, dan noemt men dat een "onverschuldigde betaling". Je hebt dan een betaling ontvangen zonder rechtsgrond.
In dat geval ontstaat er een verbintenis tot terugbetaling. Dus de ontvanger is verplicht het geld terug te betalen.
Als de ontvanger het ontvangen bedrag al (gedeeltelijk) heeft uitgegeven, en kosten moet maken om het weer terug te betalen, dan kan hij deze kosten terugvorderen van degene van wie hij het geld had ontvangen. Echter, dat kan alleen als de ontvanger ter goeder trouw was, en dus niet kon weten dat hij geen recht had op dat geld. Dat laatste zal niet snel aan de orde zijn als het om een bedrag van miljoenen euro's gaat.