Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is INV ? Waar kan ik Y^x op de rekenmachine vinden?

Hallo,

Ik heb een dringende vraag. Mijn vriend heeft aankomende woensdag examen maar komt niet uit een oefensom.

De vraag luidt: Een machine met een aanschafprijs van €75.000,- heeft na 5 jaar een restwaarde van €8.702,18.
Formule luidt: A x (1-(p:1000))^n = R

A = aanschafprijs
N = aantal jaren
R = Restwaarde

Dus dan wordt het:
75.000 x (1-(p:1000))^5 = 8.702,18

(1-(p:1000))^5 = 8.702,18 : 75.000 = 0,1160291.

Nu staat er, toets in op de rekenmachine (ik heb een Casio FX-82ms):
0.1160291 INV Y^x 5 = 0,65.

Weet iemand hoe dit op de rekenmachine ingevoerd kan worden?
Wat is INV ?
Y^x kan ik nergens op de rekenmachine vinden. Kan iemand me hiermee helpen?

Graag hoor ik van je.

Met vriendelijke groet,
Eline

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

INV y^x betekent y^(1/x). Niet alle rekenmachines hebben een INV (invert) toets die ook werkt op de y^x functie (machtsverheffen). Dan moet je dus ipv x (1/x) intoetsen, compleet met die haakjes. In dit geval kan het makkelijker, want 1/5=0,2 dus je kunt ook 0,2 intoetsen. Ik heb een link gezet naar de gebruiksaanwijzing van die Casio, daar zal het wel in staan. Maar het kan dus ook zonder INV y^x.

Als je vriend begrijpt wat hij moet uitrekenen, komt hij ook zelf wel op het idee om in plaats van INV haakjes en gedeeld door te gebruiken. Dus je kunt hem het beste dit maar niet vertellen, dan heb je kans dat hij de boel woensdag niet alleen goed uitvoert, maar nog begrijpt ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding