zijn er ook vacatures waar je geen vca voor nodig hebt?

Ik heb nu een ww uitkering en ben aan het soliciteren .
Nu zie ik bij veel vacatures dat je een vca certificaat nodig hebt.
Die heb ik niet nu is mijn vraag zijn er ook vacatures waar je geen vca nodig hebt of ben ik nu verplicht om een vca diploma te halen .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
ligt er totaal aan in welke sector je wilt werken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VCA is een veiligheidscertificaat. Deze heb je voornamelijk nodig bij technische banen. (zoals voorheftruck, bouwvakker, enz...) VCA is geen opleiding maar een cursus. Geen diploma maar een certificaat. Om VCA te halen ben je binnen 1 dag klaar en is simpel als.... tja...
Het enige wat ze bij VCA min of meer testen is je "Common Sense".
Om een goed voorbeeld van een vraag te noemen is: Er is een gat in de grond van het terrein ontstaan. Wat doet U hieraan:
A) Gewoon doorlopen en het laten voor wat het is.
B) Afschermen met hekken en een bord om aan te geven dat daar een gevaarlijke situatie is
C) Bedek het gat zodat het lijkt of het is opgelost. Als je het antwoord op zulke vragen niet weet, kan je je VCA niet halen.
Vind je dit logisch, dan haal je die test zonder uberhaupt moeite te doen. Zoek eens een VCA test op internet en test jezelf eens. VCA kost je ongeveer 300 euro (incl examen) en is 10 jaar geldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is toch wel net iets moeilijker als wat hier boven verteld wordt.
Maar volgens mij zijn er ook mogelijkheden om je vca te halen via het uvw vooral als je werkeloos bent ik zou dat eens vragen bij het UWV als je er weer bent
Ritsuka
10 jaar geleden
bij sommige banen krijg je het van je baas vergoed als je er gaat werken. Dit is bij mijn werkgever het geval, een nieuwe werknemer haalt eerst die cursus en gaat dan aan de slag

Antwoorden (1)

Natuurlijk zijn er duizenden vacatures waarvoor je geen vca-diploma nodig hebt, denk maar aan kapper of artiest... Maar je wilt waarschijnlijk graag aan de slag wilt in de bouwwereld of andere operationele werkzaamheden.

Het is wel verstandig om het diploma alsnog te halen als je dit wilt. Maar het is niet zo dat je niet kunt solliciteren als je het papiertje nog niet hebt. Je kunt dan in je brief aangeven dat je "heel graag bereid bent om het Vca-diploma op korte termijn te behalen". Daarmee laat je je goede wil zien aan de werkgever.