Wat is het belangrijkste verschil tussen een TW-uitkering en een WWB-uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een uitkering volgens de Toeslagenwet is altijd een 'extra'. Een extra op een uitkering volgens de Ziektewet, WW, IOAW, WIA, WAO, WAZ, Wajong, Wet Arbeid en zorg of Wamil. Alleen een Toeslagenwet uitkering bestaat dus niet.

Dat 'extra' wordt gegeven als je met alleen de 'hoofduitkering' onder het sociaal minimum zou komen. Dat sociaal minimum is voor een alleenstaande 70% van het minimumloon, voor een alleenstaande ouder met kind 90% van het minimumloon en voor gehuwden samen 100% van het minimumloon. Wat het sociaal minimum is, hangt dus af van de persoonlijke omstandigheden. De Toeslagenwet wordt uitgevoerd door het UWV. Zo'n Toeslagenwetuitkering zou je ook kunnen krijgen, als je werkgever in het tweede ziektejaar 70% van het loon doorbetaalt terwijl je een alleenstaande ouder bent. Dan kan met een Toeslagenwet een uitbetaling volgen voor het verschil van 20%, zodat je alsnog op 90% van het sociaal minimum zit.

Als je het rijtje wetten bekijkt dat ik hierboven genoemd hebt, dan is ook te zien dat de meeste ervan alleen mogelijk zijn voor werknemers (ZW, WW, WIA, WAO).

De bijstand is iets anders. Het is een voorziening die wordt uitgevoerd door de gemeente en betaald wordt uit de belastingpot. De combinatie van een bijstandsuitkering en een uitkering volgens de Toeslagenwet is niet mogelijk, omdat een bijstandsuitkering al op het sociaal minimum ligt.
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
http://www.werk-inkomen.com/tw-uitkering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje !