Als je op staande voet ontslagen wordt heb je dan nog recht op een uitkering??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

ligt er aan wat de reden is van ontslag. je hebt eerder recht op een uitkering als je ontslagen word dan wanneer je ontslag neemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veelal heeft een werknemer die op staande voet ontslagen is geen recht op een WW-uitkering. Als de werknemer immers de werkgever een dringende reden heeft gegeven voor het ontslag, dan is de werknemer verwijtbaar werkloos en heeft hij geen recht op een WW-uitkering. Overigens toetst het UWV (waar de WW-uitkering aangevraagd wordt) zelf of sprake is van een dringende reden. Het kan voorkomen dat de kantonrechter van mening is dat er wel sprake is van een dringende reden, maar dat het UWV meent dat er geen sprake is van een dringende reden (en dus toch een WW-uitkering toekent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de reden waarom je op staande voet ontslagen bent terecht is, dan heb je geen recht op een uitkering.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet op ww misschien, maar wel op bijstand toch?
Amadea
13 jaar geleden
Als je verwijtbaar werkloos bent kan je eventueel een verlaagde bijstandsuitkering krijgen, of in de vorm van een lening. Want je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je geen recht hebt op een WW-uitkering. Het is feitelijk een onnodig beroep op bijstand.
Bij ontslag kan de werknemer meestal een beroep doen op een uitkering op grond van de Werkloosheidswet. In de Werkloosheidswet staan bijvoorbeeld de voorwaarden, de duur en hoogte van de WW-uitkering en hoe de betaling van de WW-uitkering geregeld is.

Als er sprake is van verwijtbare werkloosheid, kan het UWV een sanctie opleggen die kan oplopen tot een korting van 100% op de WW-uitkering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdregel: bij ontslag op staande voet=geen uitkering.
Je kunt wel besluiten je ontslag bij kantonrechter aan te vechten.
Reden rechtzaak: er was geen sprake van een dringende reden om je op staande voet te ontslaan.

Indien je wint: ontslag wordt teruggedraaid en doorbetaling loon vanaf moment dat je bent ontslagen.

Wat is reden dat je bent ontslagen ?
Zie hieronder mijn email