hoe kan ik voorkomen dat de schulden van mijn vriendin door deurwaarders op mij verhaalt worden als we een samenlevings contract afsluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ongehuwden, al dan niet samenwonend, zijn niet aansprakelijk voor de schulden van elkaar, ook niet voor de gewone huishoudelijke schulden. De bezittingen van de een kunnen dus nooit worden uitgewonnen voor een schuld van de ander.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een samenlevingscontract aan gaat met elkaar dan wordt in principe wat van hem is van jou en andersom, dus ook de schulden.
Net als bij een huwelijk in gemeenschap van goederen. Net als bij huwelijkse voorwaarden kun je echter ook bij een samenlevingscontract ook vastleggen wat van wie is. Misschien niet heel romantisch maar wel erg nuttig.
Zo kun je dus daarin ook vast laten leggen dat de schulden die gemaakt zijn voordat jullie het contract zijn aangegaan volledig van hem zijn. Mochten jullie uitelkaar gaan dan heb jij dus niets met die schulden te maken.

Let er wel op dat dit niets van doen heeft met nieuwe schulden die gemaakt worden als het contract al gesloten is. Daarvoor kunnen jullie allebei verantwoordelijk zijn.

De notaris kan jullie hier heel goed in adviseren.

http://blog.rente.nl/lenen/samenwonen-en-schulden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is een samenlevingscontract niet hetzelfde als een huwelijk in gemeenschap van goederen. Bij de laatste vind er vermenging van alle geld en goederen plaats (minus bepaalde persoonlijke zaken als kleding) en bij samenlevingscontract pas vanaf de tekendatum en dan nog alleen met betrekking tot zaken die op gezamelijke naam staan (huis) of aantoonbaar gezamelijk zijn aangeschaft.
Of zit ik verkeerd???
Niet. De wetgeving is aanzienlijk veranderd (sinds januari 2014 is de macht van de gerechtsdeurwaarders in België nog duidelijker gesteld), en dus kunnen zijn heel gemakkelijk alles aanslaan als je op hetzelfde adres woont als iemand die in vonnissen veroordeeld is. Dat is een ramp voor alle betrokkenen en trucs die op internet worden geadviseerd van 'zet je wagen op iemand anders' of 'koop meubels op naam van je vriendin of ma' zijn dus helemaal niet juist. Het is aan jou om te procederen tegen hen dat die inbeslaggenomen goederen echt van jou zijn, en dat kost op zich handenbomvol geld.

Je hoeft hiervoor niet kwaad te zijn op de deurwaarders. Net zoals de politie horen zij bij de uitvoerende macht. Als vonnissen niet terecht zouden zijn, is dat het werk van advocaten en magistraten. Ook magistraten doen echter hun werk en kunnen maar beslissen op basis van wat ze krijgen.

Als het heel slecht loopt, moet de persoon in kwestie eigenlijk domicilieloos zwerven maar dan komt hij nog zwaarder in de problemen (rijbewijs, ID-kaart, ziekteverzekering, bij boetes auto in beslagnemen zelfs al zou dat een leasing zijn, je moet weer serieus procederen en kunt niet procederen want je bent eigenlijk staatsloos geworden), en dan moet je zeker een referentieadres aanvragen bij het OCMW (België) of haar tegenhanger in Nederland.

Best is keihard werken, eventueel schuldbemiddeling aanraden om eruit te raken, maar mijn ervaring is dat ook advocaten rijker worden van schuldbemiddeling en de schuldeisers het gewoon opgeven na zoveel jaren.

Eventueel een pro-deo advocaat nog aanspreken of een eerste advies bij een advocaat nemen (is gratis, hij zal wel proberen bepaalde problemen in een bijkomend advies te bespreken, natuurlijk, voor niets werken bestaat immers niet en zou ook geen kwaliteit kunnen garanderen).