Ik heb 15 maanden samengewoond met mijn ex. Nu kom ik er achter dat ze in die tijd nooit haar huursubsidie heeft aangepast. Ben ik nu medeplichtig ?

als ik daar aangifte van doe? ik heb namelijk altijd contant meebetaald aan de huur van haar woning en zelfs een paar maanden de huur helemaal betaald.
het enige wat ik kan aantonen is dat ik haar waterrekening betaald via de bank.
Achteraf heb ik er nooit aan gedacht om me te laten inschrijven op haar adres.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, u bent niet medeplichtig, maar u had haar hier wel op moeten wijzen. Echter uw ex blijft verantwoordelijk aangezien ze de hoofdbewoner is.
Wat uw ex gedaan heeft, is struisvogelpolitiek. Zoals mijn voorganger al gezegd heeft, heeft dit ook gevolgen op de Zorgtoeslag.
Verandering in een huishouding door bv samenwonen, scheiden en kinderen krijgen heeft altijd gevolgen op de Toeslagen.
Ik spreek hier uit ervaring, gezien bij een naaste vriend. Er zal alles wat teveel is uitbetaald tot de laatste cent, meestal met rente terugbetaald moeten worden.
Een regeling met de Belastingdienst is meestal mogelijk. Wat ik niet kan begrijpen dat u zich niet ingeschreven heeft op haar adres. Dat betekent dat u dus elders ingeschreven stond. Dit heeft ook gevolgen op oa Zuiveringsschapbelasting van dat adres en waar u ingeschreven stond...
Suc6 ermee.

Antwoorden (4)

Het gaat er om wie het huurcontract heeft getekend.
Ook al heb jij meebetaald of de hele huur betaald [dat had je dus naar haar moeten overmaken met als omschrijving: HUUR maart 2013 - bijvoorbeeld] , als het huis op naam van je vriendin stond, is het haar verantwoordelijkheid, haar probleem.

Je voelt je medeplichtig.
Wat je zou kunnen doen is de belasting bellen en het vertellen, maar ik zou als ik jou was eerst helemaal uitzoeken [via de woningstichting?] hoe de feiten liggen en aan een sociaal raadsman vragen wat te doen.

Zo maar de belasting bellen zou ik niet zo snel doen, als ik jou was, eerst juridisch advies en dat kan ik je niet geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je gehuwd was of een geregistreerd partnerschap was aangegaan, ben je voor de huishoudelijke schulden naast de partner elk voor 100% aansprakelijk. Kan je achteraf onderling verrekenen. Zo te lezen speelt dat niet bij jou. Gelukkig, in dit geval.
Aan je tekst meen ik te kunnen afleiden dat je samen nooit iets geregeld hebt en zelfs niet was ingeschreven op dat adres. Nu hangt het er van af welke gegevens je ex aan de verhuurder/ belastingdienst heeft doorgegeven om de huursubsidie te verkrijgen. Die subsidie gaat uiteindelijk om het gezinsinkomen. Mogelijk is dat inkomen door jouw aanwezigheid verdubbeld waardoor de subsidie eigenlijk te hoog is uitgepakt. Meestal wordt na een huurjaar de subsidie opnieuw berekend aan de hand van de laatste inkomensgegevens, waarbij die van een partner natuurlijk ook moeten worden opgegeven. Is dar niet goed gegaan, dan is er fraude van je kant van je ex.
Ben je om zo te zeggen de grote onbekende en heeft je ex de subsidie aangevraagd, dan is alleen zij aansprakelijk en heeft ze mogelijk, laten we het elegant zeggen, een fout gemaakt bij de opgave/aangifte na het lopende jaar. De kans bestaat wel dat er wordt ingevorderd, maar ook dan wordt bij de aanvraagster aangeklopt.
Medeplichtig is in dit geval niet het juiste woord, jij hebt er formeel helemaal niets mee te maken en de vraag is, in hoeverre je op de hoogte kon zijn ( vat je me?) van haar administratie. Om te beginnen heb je slechts 15 maanden samengewoond, dat is niet erg lang.
Doe helemaal nergens aangifte van ( hoezo? waar? belastingdienst? verhuurder? verder kan je niets) en wacht af hoe het balletje gaat rollen. Eventuele invorderingen drukken op je ex, zij heeft een fout gemaakt, mogelijk. Om het cynisch te zeggen "haar" probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ik heb 15 maanden……Ben ik nu medeplichtig"?

Zo komt het op mij over.

Ik begrijp dat u 15 maanden hebt samengewoond bij een mevrouw in een huis waarvan de huur op haar naam stond.
Nu het fout gelopen is komt u ineens op feiten die u eerder nooit zo hebt begrepen.
U zint dus op een beetje wraak. PS: Zij hoeft de huur niet aan te passen. Zij moet wel precies haar persoonlijke (woon) omstandigheden opgeven. Overigens lijkt het mij: uw woord tegen het hare. "Frauduleus" handelen is zo makkelijk nog niet. Je moet er als het ware voor in de wieg gelegd zijn. Een anonieme brief naar de Belastingdienst haalt in deze ook niets uit. Deze dienst heeft wel iets anders te doen. Zelf bent u ook niet zuiver op de graad, door uw adreswijziging niet aan de Gemeente door te geven. Inhoudelijk bent u dus medeplichtig, zou je kunnen zeggen. Had u dit wel gedaan, dan had de Belastingdienst door koppeling van bestanden geconstateerd, dat mevrouw onjuiste informatie heeft verstrekt. Door dit nalaten hebt u bewust aan deze toeslag fraude meegeholpen. Het woord =bewust= maakt duidelijk, dat u alle argumenten dat het niet bewust zou zijn geweest in de prullenbak kan gooien. Daar ( ik wist niet dat…) gaat de Wetgever namelijk allang niet meer vanuit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In tegenstelling tot het vorige antwoord zie ik geen wraak od ander kwaad in uw vraagstelling.
Soms gaat het zo dat je bij wijze van proef (of verliefdheid) bij iemand in komt wonen en dan gaat de tijd snel tot het mis gaat.
U kunt uzelf NIET inschrijven op haar adres zonder haar goedvinden en als dat niet gebeurd is ontstaat er met name een probleem wat betreft eventuele huursubsidie en andere toeslagen.
De overheid werkt meestal met meer of minder dan 6 maanden per jaar als er niets op papier staat.
Stond u ingeschreven , dan zal wellicht ook uw inkomen meegenomen zijn bij huursubsidie of dat alsnog worden gedaan.
De hoofdbewoner is (als u niet officieel ingeschreven was op het woonadres) aansprakelijk.
Ik begrijp uit uw bericht eerder dat u dingen recht wil.
De nette oplossing is dat u, na aangifte ook een deel van de gederfde huursubsidie aan uw ex vergoedt.
Het is pas strafbaar als u GEEN aangifte doet bij gemeente en overheid dat u inwonend geweest bent en u beiden daar wellicht financieel voordeel hebt gehad welke niet terecht was.

Ik raad u aan om WEL alsnog dingen recht te zetten, het is dan duidelijk dat u niet wilt frauderen EN uw expartner compenseert in een naheffing van oa huurtoeslag.
Dit gedaan hebbend kunt u ook een punt acht het gebeuren zetten.
PAS OP, ook de zorgtoeslag wordt door de woonvorm beinvloedt, u kunt dus een navordering krijgen en uw ex ook.

Vanwege de summiere info kan ik geen duidelijker idee geven hoe je dit aanpakt.
Wel is duidelijk dat mensen die zelf zaken rechtzetten veel minder kans hebben op een boete bovenop de navorderingen.

Tot slot wil ik er op wijzen dat bijna altijd dit soort zaken aan het licht komt, u doet er dus heel goed aan zelf initiatief te nemen.