Mijn moeder is overleden in januari 1995, heb ik recht op wezengeld?

Mijn moeder is eind januari 1995 overleden aan kanker.
Ik hoor van verschillende mensen en instanties dat ik recht heb op wezengeld.
Ik kan nergens vinden of dat zo is en wanneer die wet is aangenomen.

heb ik recht op wezengeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Wanneer een van de wettelijke ouders of adoptant(en) komt te overlijden kan de langstlevende partner een verhoogd kindergeld of wezengeld krijgen via het kinderbijslagfonds voor de minderjarige kinderen.

Zolang de overlevende ouder niet hertrouwt of opnieuw gaat samenwonen en een huishouden vormt, ontvangt de wees in plaats van de gewone basiskinderbijslag een verhoogde kinderbijslag of wezengeld.

Het hangt er dus vanaf wanneer jij meerderjarig geworden bent/ gaat worden. Als je na haar geboorte meerderjarig bent geworden/ gaat worden moest je die tijd meer kindergeld gekregen hebben, als je toen al meerderjarig was heeft het natuurlijk geen belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt recht op wezengeld als je beide ouders zijn overleden als je nog geen 18 bent. Deze regeling bestaat al heel erg lang, want de pleegkinderen die wij vroeger in huis hadden bij mijn ouders ontvingen ook al wezengeld.

Als een van de ouders is overleden ontvangt de nog levende ouder een nabestaandenuitkering.

Ik weet niet of je dit met terugwerkende kracht kunt aanvragen. Daar zal vast een verjaringstermijn opzitten.
Ik zou zeggen probeer het, vraag het na. Niet geschoten is altijd mis.

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/voor-de-koop/cadeaubon-tegoedbon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Informatie over cadeaubonnen?
Heeft u niet de verkeerde link geplaatst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kumarie is nog in de ban van haar vorige antwoord elders. :-)))) http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/cadeaucheque-bepaalde-tijd-geldig.498688
fisbel
10 jaar geleden
Een beetje dom om de fout niet te herstellen. Een bron kan achteraf altijd nog gewijzigd worden. En vervangen worden door de goede bron.
Een weduwnaar of weduwe kan Anw krijgen onder bepaalde voorwaarden. De belangrijkste is dat men voor 1950 is geboren. Of het kind is nog geen 18 jaar óf men is voor minimaal 45% arbeidsongeschikt. Als men opnieuw gaat samenwonen vervalt over het algemeen de ANW-uitkering.

De halfwezenuitkering (ouder krijgt een uitkering voor het kind) voor een kind jonger dan 18 jaar is per 1 juli 2013 afgeschaft. Daarvoor in de plaats kan een hogere nabestaandenuitkering worden verkregen van maximaal 90% van het netto minimumloon.

Als Lizzsann een wees is zonder ouder en tussen de 18 en 21 jaar is, is er mogelijk recht op een wezenuitkering. Er moet dan volledig dagonderwijs worden gevolgd.
De wezenuitkering moet bij de SVB worden aangevraagd.

Toegevoegd na 10 minuten:
N.B:
Bovenstaande informatie is alleen van toepassing als u in Nederland woont. Het antwoord zal verwijderd worden als dit niet zo blijkt te zijn.
fisbel