Mag een andere werkgever mijn huidge baas zomaar inlichten over een sollicitatie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wou solliciteren voor een functie in een hotel en die heeft mijn huidige baas daar zomaar over opgebeld zonder mij daar iets van te zeggen, kan dit zomaar? nu weet mijn baas dat ik op zoek ben naar iets anders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (4)

De wet verbiedt het niet dus het 'kan'/'mag'.
Iets anders is, dat dit ronduit onfatsoenlijk is. Naar mijn mening moet je je afvragen of je wel voor die werkgever wil werken. Sollicitaties moeten vertrouwelijk behandeld worden en referenties inwinnen bij de huidige werkgever behoort alleen na instemming van de kandidaat-werknemer te gebeuren
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, mij had ze een mail gezonden dat er heel veel sollicitanten waren, niks meer dan dat. Ik zou inderdaad niet voor die werkgever gekozen hebben hoor zelf al mocht ik daar beginnen.
Computoon heeft helemaal gelijk.

Het is in principe onfatsoenlijk. Toch gebeurt het vaak, vooral als je binnen dezelfde branche solliciteert (bijv. je werkt in een hotel en solliciteert bij een ander hotel). Werkgevers kennen elkaar vaak via allerlei netwerken en hebben elkaar ook weer nodig, dus wordt er geen officiële referentie opgevraagd maar wordt er informeel informatie gedeeld. Als je dit niet wilt, is het beter om bij je sollicitatie heel expliciet aan te geven dat je sollicitatie vertrouwelijk moet worden behandeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een serieuze evolutie op dit vlak, niet alleen nationaal Belgisch/Nederlands maar Europees vooral.

Tot voor 1 april 2014 bijvoorbeeld diende een werkgever een personeelslid bij opzegging GEEN reden te vermelden, in zekere zin MOCHT hij dit zelfs niet. Sinds gisteren is de werkgever net VERPLICHT de reden te melden, het is nog niet duidelijk of dit op straf van nietigheid is (geen ontslag als hij dit vergeet), dan wel dat de regel niet zo streng is.

In dezelfde aard ligt uw vraag:

Enerzijds heb je de privacy waarop de werknemer zich beroept, waardoor niemand eigenlijk zomaar de werkgever mag benaderen met persoonlijke informatie, maar na alle Facebook-problematieken, zijn zowel wetgevers als uitvoerende macht (rechtspraak) tot de conclusie gekomen dat een job eigenlijk niet behoort tot het zuivere vlak van de privacy maar tot de publieke sfeer.

Zo moet je meestal bij je nieuwe werkgever je ervaring opgeven en staat het je wel vrij om je vorige werkgevers NIET te vermelden, maar dan val je meestal zo al uit de selecties.

Nu, in 2014, wordt het al de regel en dus 'normaal' dat men de vorige werkgever contacteert en in alle openheid over personeel spreekt. Net zoals advocaten onderling collegiaal zijn (wat soms tot woede aanzet tussen de partijen als dit ontdekt wordt), is er ook collegialiteit tussen werkgevers. Als je je job naar behoren hebt uitgevoerd, is dit trouwens echt in het voordeel. Zo werden recent nog kelners en koks aanvaard bij klanten van mij, met gesprekken met de vorige werkgevers, die uit de horecasector stapten en werd er ook aan mij als tussenpersoon in open verhaal vertelt wie goed was en wie niet. Een kok die ooit dronken stond te plassen in de kelder en omwille van anciënniteit niet vroeger was ontslagen, vliegt er natuurlijk uit om nergens nog in deze collegiale groep aan bod te komen (hij heeft een 'negatieve stempel' gekregen door dit ongehoorde gedrag, ook al was het uit dronkenschap).

Dus, nee, er hangt niets emotioneels meer rond, en het tijdperk van 'dingen verzwijgen' lijkt weer wat plaats te vinden voor koele sollicitatiegesprekken, met als grote voordeel, dat je als personeelslid dus zelf ook hier mag om vragen en zelf open mag spreken over vorige werkgevers.

Elk nadeel heeft een voordeel, elk nadeel een voordeel.

Bijna alle werkgevers gaan trouwens ook al eens in Facebook snuffelen ook... Anonimiteit wordt zeldzaam, privacy verdwijnt met de verdere globalisering.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Die privacy (uit je laatste zin) blijft toch gewoon, als algemeen wordt aangenomen dat je job tot de publieke sfeer behoort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee. Op het vlak van (private)mails lezen en Facebook'en tijdens de werkuren bijvoorbeeld bestaat enerzijds dat het een fout uitmaakt omdat je een soort 'tijdsdiefstal' pleegt bij de werkgever, maar omgekeerd geldt daar nog wel dat de werkgever het specifiek in het arbeidsreglement moet opnemen dat privaat internetgebruik eigenlijk verboden is, en men mag de inhoud van mails daar dan weer 'nog niet' gebruiken voor een ontslag. Het is soms dansen op een koord. Maar je hebt gelijk, privacy blijft eigenlijk geldig, de nuances zijn soms gedreven door andere redenen en uiteindelijk is het de rechter die over elk specifiek geval moet oordelen.
Wat voorgaande zeiden sluit ik me bij aan. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ze achter je rug om informeren. Verstandig is om geen exacte namen of adressen te noemen in het vervolg. Alleen wat de functie was die je bekleed of beklede. Zet bij referenties neer: in nader overleg te verstrekken.
suc6 met je sollicitatie