Geen recht op uitkering en nu ?

Mijn vriendin haar wajong aanvraag is al 3 keer afgewezen en we hebben al bij de rechtbank een procedure gestart en ook daarna bij het UWV . Alles word afgewezen en afgekeurd. Ook werken bij een wsw bedrijf waar ze een indicatie voor heeft lukt niet. Door mijn hoge inkomen in dit geval heeft ze nergens recht op. Tot wie kunnen wij ons wenden ? Dank u wel .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets aan te doen, ze zal moeten gaan werken. Het UWV kan haar helpen een baan te zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werken wil ze heel graag maar het lukt niet , ik heb nu 2,5 jaar een relatie en ik dacht dat ze zich eerst aanstelde echter nu 2 jaar later ben ik tot de conclusie dat ze echt wel problemen heeft en heel graag wil werken . Het UWV stuurt haar naar het wsw bedrijf hier in de stad echter datzelfde bedrijf zegt : wij hebben geen werk voor jou wat bij jou problematiek valt. Dat word een kastje naar de muur geval en geeft mij bijna grijze haren. Zijn er nog andere opties ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn haar klachten dan, ik kan me niet voorstellen dat er geen werk is bij een wsw bedrijf wat zij kan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Concentratie stoornis ( HDD ) , chronisch hoofdpijn ( lastige ) , angst stoornis , ptts ( volgt emdr )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn geen beperkingen waarbij je niet kunt werken op de sociale werkplaats, in de werkplaats kan voor iedereen met een beperking, handicap of aandoening een aangepaste werkplek gecreëerd worden. Er moet bezuinigd worden op de wsw, dat is het probleem, alleen de mensen die er nu werken hebben garantie op hun baan. Ze zou nu nog kunnen instromen als ze recht op Wajong heeft, dat heeft ze niet, dus daarom kan ze niet bij het wsw bedrijf terecht.
http://www.aandachtvooriedereen.nl/landelijk-nieuws/wat-betekent-het-sociaal-akkoord-voor-wsw-medewerkers-3845.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel ik ga je link even bekijken . Ze heeft er overigens al wel gewerkt echter in zon grote zaal met allemaal mensen samen productievere doen is haar gewoon te druk . In een aparte kamer kon ze geen productievere doen dus toen hebben ze haar ziek gemeld en kreeg ze ww.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn dan al zo veel her keuringen geweest dan houd het op . Denk eens aan vrijwillers werk komt ze langzaam in de werk routine dat is beter dan thuis op laten zitten . Daar zakt ze steeds verder in weg letterlijk en figuurlijk . Of jij gaat minder verdienen !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de wsw mee wil werken, dan maken ze een apart geïsoleerd hoekje voor haar, ze hebben de mogelijkheden, maar willen gewoon niet. Ik denk dat ze inderdaad niet meer afgekeurd gaat worden, daar is al teveel om gestreden. Jullie zullen je erbij neer moeten leggen. Ik adviseer je wel om de medische mogelijkheden te gaan onderzoeken, mogelijk zijn veel van haar klachten in de loop der jaren te verhelpen of te verbeteren.

Antwoorden (1)

Tot wie je je kunt wenden, hangt helemaal af van de vraag wat je wilt bereiken.

Wil en kun je nog in hoger beroep gaan, dan kun je je het beste wenden tot een advocaat die ervaring heeft met dit soort zaken. Zijn er nieuwe feiten op grond waarvan ze een nieuwe aanvraag wil doen of zijn haar klachten verergerd, dan kan ze zich het beste wenden tot haar arts voor een kopie van haar dossier, zodat ze eea duidelijk op papier heeft. Of eventueel tot iemand die haar belastbaarheid ten aanzien van werk kan onderzoeken en hier een verslag van maken. En ook juridisch advies in zo'n situatie ook niet slecht.

Wil ze weten of ze in aanmerking komt voor een andere uitkering? Dan kan ze zich wenden tot de sociale dienst, hoewel je zelf al aangeeft dat jouw inkomen te hoog is dus ik aanneem dat ze hier niet voor in aanmerking komt. Willen jullie advies over hoe rond te komen met alleen jouw inkomen? Dan zou je bij het maatschappelijk werk of bij een budgetbureau terecht kunnen. Wil ze weten of ze nog recht heeft op andere vergoedingen? Dan kun je bij de Belastingdienst informatie vinden over eventuele aftrekposten en maatschappelijk werk voor andere opties.

Wat bezwaar en beroep betreft, is het natuurlijk een keer "op". Tenzij er echt nieuwe feiten zijn (van toepassing op de situatie destijds), dan kan er namelijk een nieuwe aanvraag gedaan worden.

Als ze hulp wil bij het vinden van werk, zou ze zelf kunnen solliciteren op geschikte functies en bij UWV een jobcoach aanvragen of gebruik maken van andere reïntegratieinstrumenten of voorzieningen. Ze kan zich ook wenden tot een uitzendbureau gespecialiseerd in arbeidsgehandicapten. Wil ze met een opleiding haar mogelijkheden op het vinden van werk vergroten, dan kan ze informatie opvragen bij UWV en contact opnemen met bijvoorbeeld Stichting Handicap en Studie.

Wil ze weten wat verantwoord is qua werk voor haar persoonlijk, of zijn er mogelijk behandelopties waardoor haar mogelijkheden tot werk verbeteren, dan kan ze het beste terecht bij haar eigen behandelaar(s).

Zoekt ze een zinvolle dagbesteding, dan kan ze zich wenden tot bijvoorbeeld een vrijwilligerscentrale. Wil ze vooral aandacht voor het feit dat sommige mensen met de huidige wetgeving tussen wal en schip vallen, dan kan ze zich wenden tot één of vele Tweede Kamerleden die ons vertegenwoordigen in Den Haag.

En waarschijnlijk zijn er nog meer opties, maar het hangt allemaal af van wat ze wil en ook wat haar beperkingen en mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Lies 12 , Bedankt voor je zorgvuldig geschreven antwoord waar duidelijk de tijd voor is genomen. We hebben een Advokaat in de arm genomen na de derde afwijzing. Inmiddels is het duidelijk dat na afwijzing van de eerste aanvraag in 2007 mijn vriendin toentertijd geen bezwaar heeft gemaakt omdat ze niet wist hoe dit moest( schoonmoeder). De bezwaartermijn is dus allang verlopen. We hebben de derde afwijzing aangevochten bij de rechtbank en deze stelde vast dat er wel beperkingen bij zijn gekomen sinds 2007 en het UWV erkend deze ook echter , zien hiervoor geen mogelijkheid om een WiA of wajong uitkering toe te wijzen. We hebben na deze beslissing van de rechter weer bezwaar gemaakt bij het UWV ( commissie ) en deze heeft de bezwaren ongegrond verklaard. Mijn vriendin haar doel is om gewoon erkenning voor haar problematiek te krijgen en een stap voor stap re-integratie plan te krijgen. Ik heb de gesprekken zelfs opgenomen bij het UWV en hierop is gewoon te horen dat de arbeidsdeskundige zegt : wij stoppen je ww , je bent nu weer beter ( op dag dat ww termijn afliep) en we geven het wsw bedrijf de opdracht om werk voor jou te vinden. Deze hebben dat momenteel niet. ( de beste man zijn eigen woorden ) soms komt dit voor...maar ze probeerde inmiddels met 3 uur in de week om vrijwilligerswerk ge doen. Dit gaat op zich goed. Het ergste vind mijn vriendin dat ze geen erkenning krijgt van het UWV . Ik zal maandag met mijn vriendin vervagen of ze een nieuw re-integratie plan kan krijgen aangezien het wsw bedrijf zegt : wij hebben geen werk. Heel erg bedankt , vriendelijke groeten André Roelvink