Mag Menzis zomaar incassokosten rekenen, zonder aanmaning?

Wij hebben een rekening betaald op de vervaldatum. Ik weet dat dit net net is maar goed. We hebben verder geen brief gekregen over een verhoging of dergelijke.
Nu krijgen we ineens een paar weken later een brief met een vordering van €175,-. In de brief staat dat we de herinnering voor het te laat betalen van €48,- (de herinnering dus) ook niet hebben betaald. Ik heb deze brief echter nooit gehad. Als ik deze had ontvangen had ik dit uiteraard betaald.
De verhoging naar € 175,- vind ik absurt hoog! Kan ik hier iets mee?
Ze dreigen nu wel om naar de rechter te gaan...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je hebt de rekening kennelijk niet alleen niet betaald na de vervaldatum maar ook niet binnen 14 dagen daarna. Een bedrijf moet een '14-dagenbrief' sturen als je te laat bent met betalen waarin de kosten (hier: euro 48.-) worden aangekondigd en waarbinnen je nog zonder kostenverhoging kunt betalen. Betaal je binnen die termijn nog niet, dan mogen er kosten in rekening worden gebracht. Over de eerste € 2'500,00 betaalt je 15% met een minimum van € 40,00. Over de volgende € 2500,00 betaal je 10%.

Dat je de brief niet ontvangen hebt, wil overigens niet zeggen dat hij niet verstuurd is.

Volgens mij is nu het volgende gebeurd:

"Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan Menzis op grond van de Zorgverzekeringswet uw Basisverzekering bij het College voor zorgverzekeringen aanmelden voor bronheffing. Er wordt u dan een bestuursrechtelijke premie van 130% van de standaardpremie aangeboden. De standaardpremie is te vinden in de Wet op de zorgtoeslag. Dit bedrag wordt ingehouden op uw salaris of uitkering. Incassokosten worden pas berekend nadat een vordering is overgedragen aan de deurwaarder. Lees meer op de site van de CVZ."

De procedure volgens de site van Menzis:

Als u de premie niet betaalt of niet kunt betalen, neemt Menzis de volgende stappen:
"
1. Menzis stuurt u een aanmaning. Als u binnen 14 dagen alsnog betaalt, blijft dit verder zonder gevolg.

2. Betaalt u niet binnen 14 dagen na deze aanmaning dan heeft dat de volgende gevolgen:
• Menzis kan de dekking van alle aanvullende- en tandartsverzekeringen schorsen. U krijgt dan geen vergoeding meer vanaf het begin van de periode waarop de niet door u betaalde premie betrekking heeft
• U blijft verplicht de premie te voldoen
• Betalingskortingen vervallen
• U moet de incassokosten betalen, vanwege de extra werkzaamheden van Menzis, zoals het sturen van een acceptgiro en de aanmaningen, en de werkzaamheden van de deurwaarder
• U moet wettelijke rente betalen over de totale vordering

3. Als Menzis de premie, incassokosten en de wettelijke rente heeft ontvangen, wordt de dekking de dag na ontvangst van de betaling weer van kracht. Kosten die zijn gemaakt tijdens de schorsing krijgt u niet vergoed. Ook niet als u van Menzis toestemming had voor een behandeling of verstrekking.

4. Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan Menzis de aanvullende- en tandartsverzekeringen van alle verzekerden beëindigen."

Daarna volgt de maatregel die ik hierboven heb gekopieerd.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt omdat ik de 14dagen brief helaas niet heb ontvangen. Hier kan ik dus zo te lezen vrij weinig mee...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook miste ik die brief niet, omdat ik dacht dat het geld nog dezelfde dag (en dus optijd) op hun rekening stond..
Computoon
10 jaar geleden
Je kunt alleen nog aan Menzis vragen of ze 'een uitzondering' willen maken. Ik geef je (zeer) weinig kans.. Het gaat echter om 2 brieven die je, zo te zeggen, gemist hebt:
- de brief waarin nog geen kosten werden berekend als je binnen 14 dage na die brief betaald zou hebben. Die brief wordt verstuurd als je al te laat bent.
- de brief met die euro 48.- erin vermeld. Die euro 48.- had betaald moeten worden om verdere maatregelen te stoppen. Je kunt nog een klacht indienen bij de post (zal ook niet helpen om onder deze kosten uit te komen.)